Soderberghovy Vedlejší účinky stojí za to

Když téměř před čtvrt stoletím dobyl tehdy vcelku neznámý rodák z Atlanty Steven Soderbergh Cannes svým bezprostředním skoro debutem Sex, lži a video, bylo jasné, že na světovou filmovou scénu vstupuje velký talent. A když pak, o zhruba deset let později, přihrál Julii Robertsové Oscara za Erin Brokowich a sám vysápnul zlatou trofej za režii drogového thrilleru Traffic – nadvláda gangů Ridleymu Scottovi, jehož ambiciózní Gladiátor nakonec odešel z oscarové arény s prázdnou, bylo jasné, že je tu velký filmař, který točí první ligu. A když tentýž Steven Soderbergh řekne, že tohle je (možná?) jeho poslední film, vemte jed na to, že se nechce loučit nějakou vlažnou a vyšeptale mainstreamovou derniérou.

Kamera pomalu a dlouho klouže po fasádě manhattanského činžáku, jakoby váhavě hledala okna, za kterými se to stalo. Ale pak si vybere a vstoupí jedním z nich do jejich života. A také smrti, kterou na podlaze připomíná tmavá kaluž pomalu zasychající krve. Před třemi měsíci se tu milovali a teď je jeden z nich mrtvý a druhý na pokraji hluboké depresivní propasti a totálního psychického zhroucení.

Vedlejší účinky je film překvapivé a zásadní proměny, kdy to, co je rozehráno jako společenské drama, směřující k obžalobě agresivních a bezskrupulózních nadnárodních farmaceutických firem, se náhle, neodvolatelně a bez varování překlopí do rafinovaného komorního psychothrilleru, kde předchozí tvoří již jen latentní spodní proud a nikdo a nic není, jak to na první pohled vypadá. Prostě jak jste vlastně od Stevena čekali, nic standardního, nic triviálního ani nic snadno a očekávaně předpověditelného. Nic, co by nevyžadovalo vaši alespoň elementární spolupráci a vykročení naproti.

Odejít je těžké, ale vrátit se je někdy ještě mnohem těžší. Emily a Martin Taylorovi by o tom mohli vyprávět. Právě ho vyzvedla z vězení, kde si odseděl trest za údajné kšeftování s informacemi, a tvrdí, že s kontakty, které tam nabral, rozjede vlastní byznys a budou se mít zase dobře jako dřív. Jenomže nic, po návratu z báně už není jako dřív, ani všední život, ani milování s Emily, ani samotná Emily, která se jednoho dne rozjede proti zdi a zapomene zabrzdit.

Tak se seznámila s úspěšným psychiatrem Jonathanem Banksem, který neprozřetelně souhlasil s přerušením hospitalizace a přistoupil na soukromá terapeutická sezení ve své ordinaci. A protože je Emily stále více na šrot, nasadí nakonec nový lék Ablixa, který za padesát táců (kdo by takový kšeft nechal ležet) testuje pro jednu velkou farmaceutickou korporaci. Jenomže Ablixa („Dneska si jí vezmete a zítra jste zpátky ve hře“) je nevyzkoušný sajrajt, jehož vedlejší účinky jsou v případě Emilly neočekávaně tragické. A Jonathan začne ze dne na den létat v pořádném průšvihu.

Naštěstí mu rychle dojde, že si z téhle bryndy může pomoci jen on sám. Hluboká deprese, v níž se Emilly potácí, je vlastně neschopnost vytvářet si vlastní budoucnost – ale co když je všechno jinak a duševně rozedraná troska Emilly má svoji budoucnost chladnokrevně naplánovanou, včetně mrtvých a zničených, kteří jí stojí v cestě. A hraje hodně vysokou hru o všechno, do jejíhož finále vstoupí buď jako vražedkyně, nebo jako oběť medikace.

Soderberghovy netriviální Vedlejší účinky vycházejí evidentně z toho, že psychoanalytik se již dávno stal dalším „členem“ průměrně stresované americké rodiny a profláknutá témata psychických poruch a na nich parazitujícího farmaceutického průmyslu k sobě nemají zas až tak daleko. A mixuje tyhle ingredience zručně, rafinovaně a dramaticky konzistentně, do sevřeného tvaru komorního psychothrilleru, kde každý každého zná (nebo si to alespoň myslí) a každý s každým má nějaký ten otevřený účet. Postupně, krok po kroku, se Jonathan Banks přibližuje ke skutečné pravdě, která jím řádně otřese a vybudí ho k mazané odvetné akci…

  • Vedlejší účinky / Channing Tatum zdroj: Bontonfilm
  • Vedlejší účinky / Rooney Maraová zdroj: Bontonfilm

Jude Law odehrál tenhle part citlivě a s přehledem a jeho dr. Banks chce jenom zjistit, co se vlastně opravdu stalo. Není to žádný superman, ale obyčejný člověk v tísni, který je trochu bojácný, ale dostatečně inteligentní, aby to překonal, dokáže být patřičně vyměklý i patřičně odhodlaný a vynalézavý, podle známého pravidla, že teprve ve chvíli, kdy vám jde o kejhák, dokážete patřičně zapnout a předvést, co ve vás vlastně je. Miláček dívčích ložnic Channing Tatum je sice v titulcích, ale díky přechodně skvěle zešílevší Rooney Maraové (Muži, kteří nenávidí ženy) si ho moc neužijete, zato s ní se budete prodírat temnou krajinou agresivních zvratů a nezvládaných depresí, která se jí nakonec stala osudnou.

Podobně jako Channing Tatum se tu v malé, ale nepřehlednutelné roli mihne i Catherine Zeta-Jonesová, ale ani ona nenaruší konzistentní charakter Vedlejších účinků, kde sympaťák či pozitivní postava (o kladném hrdinovi nemluvě) není ani na předpis. Na tomhle si dal Steven Soderbergh se svým oblíbeným scenáristou Scottem Z. Burnsem záležet, takhle je vykreslili, a co nezařídil scénář, dokonala neúprosná kamera, za níž se Steven pro jistotu znovu sám postavil. Výsledkem je neúprosně kulminující filmový spektákl, oscilující mezi psychothrillerem a filmem noir, podložený logicky vystavěným příběhem, kolorovaným temnou, stísněnou atmosférou a sebejistě odrežírovaný profesionálem, který ví dobře, co chce, kam se pro to natáhnout a v jaké úpravě nám to předložit.

Navzdory rafinovaným peripetií, funguje základní story Vedlejších účinků jednoduše jako placebo efekt. To si jeden užívá super života, kde je všechno úžasné a skvělé – a pak je to najednou všechno pryč! A tak nastoupí deprese nebo posedlé a chladnokrevné odhodlání s tím něco (cokoli a za jakoukoli cenu!) udělat. Anebo obojí. „Jak se dnes cítíte,“ ptá se zřízenec bledé ženy s rozpuštěnými vlasy a vyhaslým pohledem, která postává na chodbě. „Líp, mnohem líp,“ říká tiše, jakoby pro sebe, jakoby věděla, že zamřížovaným oknem psychiatrické léčebny její hlas stejně dál nedolehne.

Když jsem kdysi poprvé dokoukal Soderberghův opus Sex, lži a video, začal mi (na nějakou dobu) připadat náš svět barevnější a lidé v něm vstřícní a zajímavější. Když jsem teď absolvoval jeho Vedlejší účinky, začal mi náš svět připadat nebezpečnější a člověk v něm pokřivený a zranitelnější. Nevím, zdali se svět takto opravdu změnil a nevím, zdali je tohle opravdu Soderberghova labutí píseň. Jestliže se ukáže, že ano, pak se nemohu zbavit pocitu, že nám tu právě nechal vzkaz, zda-li bychom s tím přece jen nemohli něco udělat!

SIDE EFFECTS / VEDLEJŠÍ ÚČINKY. USA 2013, 106 min., od 15 let, 2D. Režie: Steven Soderbergh. Scénář: Scott Z. Burns. Kamera: Steven Soderbergh. Hudba: Thomas Newman. Hrají: Rooney Maraová (Emily Taylorová), Jude Law (Dr. Jonathan Banks), Channing Tatum (Martin Taylor), Catherine Zeta-Jonesová (Dr. Victoria Siebertová), Michelle Vergara Mooreová (Joan), David Costabile (Carl), Vladimi Versailles (Augustin). V kinech od 4. dubna 2013.