Myslivečkova Olimpiade poprvé v Národním: Oheň, duch a život

Praha - Opera, na kterou novodobý operní repertoár téměř zapomněl a která v Národním divadle dosud nikdy nezazněla. Olimpiade Josefa Myslivečka se se na jevišti Stavovského divadla odehraje pouze třikrát. Poprvé v jeho historii 2. května.

Libreto Pietra Metastasia zpracovalo několik předchůdců českého komponisty, který se proslavil jako „italský“ operní skladatel, kupříkladu Antonio Vivaldi nebo Giovanni Battista Pergolesi. Myslivečkova Olimpiade byla poprvé provedena v listopadu 1778 na jmeniny španělského krále Karla III. Novodobého uvedení v Česku se dočkala v roce 2005 v nastudování Národního divadla moravskoslezského.

V Praze ji připravili německá režisérka Ursel Hermannová a dirigent Václav Luks se svým orchestrem Collegium 1704, zaměřeným na provádění staré hudby. „O Josefu Myslivečkovi jsme se dozvěděli z Mozartových dopisů a uvědomili jsme si, že když měl Mozart tak dobré mínění o jiném skladateli, něco na tom musí být. Podívali jsme se na celou řadu Myslivečkových oper a nakonec na základě doporučení Václava Lukse vybrali Olimpiadu,“ popsala výběr této opery pro Národní divadlo Herrmannová.

Na Myslivečkově díle oceňuje prý úzké spojení hudby s dramatem a výrazem slov. „Jak v emotivních a vybroušených áriích, tak v obratně psaných recitativech,“ upřesnila. Děj Olimpiade se odehrává na pozadí starořeckých olympijských her, je dramatickým a nadčasovým „bojem o prvenství“ mezi dvěma přáteli, kteří usilují o lásku téže ženy. 

„Snažíme se co nejvíce přiblížit tomu, jak se to dělalo kdysi,“ upozornila sopranistka Kateřina Kněžíková, která v Myslivečkově opeře účinkuje, že nastudování Václava Lukse představí toto dílo v historicky poučené interpretaci. „Pokud bych měl Myslivečkovu hudbu charakterizovat třemi slovy, těžko bych hledal vhodnějši vyrazy, než jaké Mozart použil pro charakteristiku jeho osobnosti – oheň, duch a život. Určitě bych však doplnil ještě zpěvnost a virtuozitu,“ říká dirigent o Olimpiadě.

Inscenace vznikla v koprodukci s dalšími zahraničními divadly - de Caen, Opéra de Dijon a Grand Théâtre de Luxembourg - a na jejich scénách bude Olimpiade po pouhých třech pražských uvedeních (2., 5. a 6. května) také k vidění. „Olimpiade se sice představí v Praze v pouhých třech večerech, a zatím tedy neexistuje možnost, že by se stala repertoárovým dílem Opera Národního divadla, ale i toto je jedna z cest, jak našim domácím divákům zprostředkovat umělecký zážitek, který by pro nás byl jinak finančně nedosažitelný,“ uvedla ke koprodukci dočasně pověřená šéfka Opery ND Dagmar Dominová. 

Pokud byste se chtěli Myslivečkovy Olimpiade zúčastnit, ale na žádné z představení se nedostanete, nezoufejte - o opeře a jejím pražském nastudování vzniká také dokumentární film.