Kouteckého cena: Tváře známé i neznámé, všechny až na dřeň

Praha – Portréty dvou filmařů, dokumenty o soužití majoritní společnosti a romské menšiny, neveselý pohled na současnou společnost i osobní dramata jsou mezi deseti nominovanými dokumenty na Cenu Pavla Kouteckého, udělované za osobitý dokumentaristický počin. Všechny snímky bude možné vidět před vyhlášením vítězů sedmého ročníku na speciálních projekcích v Praze, Ústí nad Labem, Plzni a Benešově.

Porotci letos vybírali z historicky nejvyššího celkového počtu sto osmi dokumentů. Jako nejsilnější téma se napříč přihlášenými filmy opakovaně objevoval motiv vyhnání sudetských Němců a problematika soužití s Romy. „Výrazná byla také tendence kritizovat současnou politiku především v souvislosti s korupcí a prezidentskými volbami a zájem o identitu ve všech možných podobách,“ sdělila za porotu Ceny Pavla Kouteckého spisovatelka Petra Hůlová. Málo snímků bylo podle ní vyloženě intimních, osobních, neangažovaných, nejednoznačných. „Jako by filmaři měli za to, že to je v dnešní době málo. Obdivuhodná byla naopak razance, údernost a zájem jít až na dřeň u těch nejlepších,“ upozornila.

Na snímku Dva nula Pavla Abraháma pětičlenná porota ocenila originální koncept zobrazující limity českého ducha nápaditým filmovým jazykem skrze fotbalové derby. Vít Klusák a Filip Remunda ve svém filmu Svobodu pro Smetanu, který Česká televize odvysílala v rámci projektu Český žurnál, zaujali jasně vyjádřeným názorem na případ „tykadlového řidiče“. Na Křehké identitě slovenské režisérky Zuzany Piussi ocenili porotci osobitou formu, kterou mapuje zoufalé hledání historických kořenů národní identity. Neokázalá forma je zaujala i ve snímku Daniely Gébové Chudoba cti netratí, jenž byl příspěvkem do projektu veřejnoprávních televizí Proč chudoba?

Dva nominované dokumenty se věnují romské problematice. Zatímco ve snímku O slušnosti se režisér Radovan Síbrt vypořádal s problematikou konfliktů mezi bílými a Romy netradičně pohledem do „normálních“ bílých domácností, film Pod lampou je tma Kristýny Bartošové jako jeden z mála snímků vidí budoucnost soužití bílých a Romů optimisticky.

Citlivost ocenila porota u dvou snímků: Nový život, v němž slovenský dokumentarista Adam Oľha natáčí svou rodinu, je podle ní citlivým filmovým hledáním ve složitostech rodinného a partnerského života. Za citlivý považuje i portrét duševně nemocného člověka v dokumentu Dagmar Smržové Otázky pana Lásky.

Do nominací byly vybrány také portréty dvou režisérských osobností. Upřímná zpověď Drahomíry Vihanové ve filmu Miroslava Janka Umanutá a portrét divadelníka Jakuba Špalka v časosběrném projektu Heleny Třeštíkové Můj život s Kašparem.

Desítka nominovaných snímků se bude promítat od 28. května do 8. června v Praze (v parcích Letná a Stromovka, v kině Světozor a na terase Kokpit Café), Ústí nad Labem (v Experimentálním prostoru Mumie), Plzni (v kavárně Kačaba) a Benešově (v Muzeu umění a designu). Vítěz sedmého ročníku Ceny Pavla Kouteckého bude vyhlášen 11. června v pražském Divadle Archa.