Déčko – „bezpečný přístav“, který nemá nudit

Zlín - Především bezpečný přístav a první volba pro děti a rodiče ve chvíli, kdy usednou před televizi, by měl být chystaný veřejnoprávní kanál ČT :D, přeje si generální ředitel ČT Petr Dvořák. Svou představu uvedl na semináři právě o Déčku, který je součástí Zlín Film Festivalu. Sledovat jste jej mohli také v přímém přenosu na webu ČT24. Záznam najdete v tomto článku.

ČT :D spustí své vysílání 31. srpna. Pro malé diváky bude vysílat mezi šestou hodinou ranní a osmou večerní, poté ho na stejném kanále vystřídá další novinka ČT - kulturní ČT art. Výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha na zlínském semináři připomněl, že nový kanál bude velkou televizí v malém, nabídne nejen seriály a filmy, ale také lifestylové pořady nebo zpravodajství, vše přizpůsobené dětskému divákovi.

Programové schéma bude prý přehledné a pravidelné, zacílené na dvě divácké skupiny: děti od čtyř do osmi let a od osmi do dvanáti let. „Chtěli bychom, aby ČT :D bylo líhní nápadů, abychom k dětem mluvili jejich jazykem, přinášeli jim nápady, které je zajímají a zároveň je nenásilným způsobem vzdělávají,“ představuje koncepci Dvořák. Upozorňuje ale, že Déčko nemá suplovat úlohu školního vzdělávání, ale má je doplnit hravým způsobem. Podporu této části programu slibuje memorandum o spolupráci, které ČT :D podepsalo s ministerstvem školství.

Výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha a generální ředitel ČT Petr Dvořák na semináři o Déčku na Zlín Film Festivalu
Zdroj: Zdeněk Němec/ČTK

Ani po spuštění dětské televize vysílání pro děti z ostatních programů nezmizí, zůstanou víkendové bloky na Jedničce, kde také budou moci diváci sledovat vánoční pohádky. Večerníček dětem popřeje dobrou noc zpočátku souběžně na ČT :D i na ČT2. Do září bude mít kanál totiž zajištěné pokrytí na zhruba 82 procentech území republiky. „Nicméně to ještě není ideální stav a bude se dokrývat dál,“ přislíbil Koliha.

V programu Déčka televize nabídne už známé formáty a pořady, ale chystá i nové. Domácí tvorbu doplní zahraniční akvizice zejména od jiných veřejnoprávních televizí. Zpočátku bude vlastní výroba ČT tvořit asi 21 procent, 7 procent budou tvořit archivní pořady, zhruba 60 procent bude nakoupených.

"Déčko charakterizují tři slova: důvěra, respekt, láska. Důvěra nejen dětí, ale i jejich rodičů, respekt vůči tomu, že Česká televize vytvoří bezpečný svět, a láska, která bude pro rodiče i děti pozváním, aby se k ČT :D vždycky obraceli." /generální ředitel ČT Petr Dvořák/

"Chceme vybudovat určitý svět. Děti dnes nesledují jen televizi, ale využívají i další média a my tomu chceme vyjít vstříc." /výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha/

"Vytvoříme svět, který bude přitažlivý, pestrý, bude i vzdělávat a zároveň bude majákem bezpečí." /kreativní producentka ČT pro dětskou tvorbu Barbara Johnsonová/

„Nechceme vysílat Pokémony a Robocopy. Některé seriály asijské provenience, kde je násilí prvotní zápletkou, která by děti měla bavit, bych tam nerad viděl,“ doplnil Petr Dvořák, že Déčko by mělo být bezpečným přístavem, kde na děti neútočí ani agresivní program, ani agresivní komerční prezentace. S tím souvisí i omezení reklamy a sponzoringu.

Naopak chce Déčko upozorňovat na mimotelevizní aktivity, dokonce k nim diváky inspirovat a motivovat, například pořady o sportu nebo kultuře. Ale v kontaktu se „světem“ Déčka mohou být děti nejen před obrazovkou, důležité je propojení televizního vysílání s novými médii, nejen s dětským webem, jehož předchůdcem je internetové hřiště TýYó. „Chtěli jsme, aby to bylo místo, kde se bude líbit dětem i rodičům, a kde není o strach nechat děti samotné. A aby to bylo místo, kde se děti něco naučí, aniž by si toho všimly,“ doplnila vedoucí redaktorka dětského webu Štěpánka Sunková, že stejně jako ve vysílání, tak i na internetu bude vzdělávání dětí „nenápadné“, aby ho malí diváci nebrali jako varování „pozor, nuda, sem nechodit“. 

Seminář o ČT :D (zdroj: ČT24)

Cílem semináře „Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D?“ bylo ve Zlíně představit koncepci a program připravovaného dětského kanálu v kontextu evropských dětských veřejnoprávních televizí a dětské tvorby České televize. Kromě výše zmíněných hostů na semináři vystoupili: předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová, mediální analytik Milan Šmíd z katedry žurnalistiky FSV UK, vedoucí redakce sekce non-fiction německé dětské televize KiKA Matthias Huff; manažer vývoje Centra zábavné tvorby Jan Potměšil, dramaturg Zpráviček Petr Kopecký.

Seminář se konal v rámci Dne České televize na zlínkém festivalu, který byl, stejně jako program přehlídky, věnován především dětem.