Barcelona – Zatímco Českem zmítaly skandály ve vrcholné politice, v Barceloně se druhý červencový víkend nesl v tanečním rytmu. Už po dvacáté se tu konal jeden z největších světových festivalů elektronické hudby Sónar a program jubilejního vydání v čele s legendárními Kraftwerk přilákal nejvíce návštěvníků v historii – 121 000. O významu Sónaru vypovídá i fakt, že webové stránky festivalu navštívili během posledního týdne lidé ze všech zemí světa s výjimkou Čadu, Severní Korey, Tádžikistánu a Západní Sahary.
Třetí rozměr Kraftwerk, za obzory beatboxu a taneční nálož s Justice
Sónar je - stejně jako jeho mladší barcelonský bráška Primavera Sound - městský festival. Žádné rozblácené louky před pódiem, žádné stanové městečko a ranní fronty na mobilní záchodky. Sónar plně využívá zázemí, které město nabízí. I díky tomu se festival, který pracuje s netradičním formátem dvou oddělených programových složek, může bez potíží rozprostřít také do dvou odlišných areálů.
Sónar je nejen hudebním festivalem, ale i přehlídkou nových digitálních technologií a médií, které pronikají do světa hudby. I proto festival operuje s konceptem dvou v zásadě nezávislých částí - Sónar by Day a Sónar by Night (Sónar ve dne a Sónar v noci).
Hackeři a muzikanti
Přestože na Sónar se jezdí především kvůli muzice, Sónar by Day je z nezanedbatelné části tvořen workshopy, prezentacemi, přednáškami a instalacemi. Přehlídka nových digitálních technologií zabírá celou jednu budovu. Zkouknout můžete vše od nejnovějšího hudebního softwaru, aplikací a ovladačů až po hackerský workshop.
Nejlepším důkazem symbiózy panující mezi hudbou a novými technologiemi demonstroval na Sónar by Day beatboxer Beardyman. Na jediné festivalové scéně, která je takříkajíc na sezení, předvedl naživo svou novou aplikaci Beardytron 5000 MK II. Díky ní dokázal v reálném čase efektovat a loopovat svůj beatbox a v kombinaci se syntetizátorem vytvářel komplexní skladby, na nichž nebylo nikterak znát, že je zahrál „na pusu.“
Beardyman dokázal posunout loopovaný beatbox, který proslavil například Dub FXe, na zcela novou úroveň. Na konci jeho hodinové performance (která mimochodem byla na programu již v pět odpoledne) byl celý sál doslova na nohou. Lidé se sami od sebe zvedli ze sedadel a začali v konferenčním sále spontánně tančit všude, kde jen bylo volné místečko.
Ve dne v noci
Program Sónar by Day startuje už kolem poledního a končí zhruba v deset večer. Na celkem čtyřech scénách se v rychlém sledu střídají DJové i kapely. Největší hvězdy a taneční lákadla si pořadatelé ale schovávají až pro večerní část. Možná i z toho důvodu se však mnoho z těch nejzajímavějších projektů, jež jsou často teprve na startu hudební kariéry a ještě nedosáhly věhlasu svým slavnějších kolegů, představí už za dne.
Pod barcelonským vrchem Montjuic tak na Sónar by Day zahráli mimo jiných AlunaGeorge, Mikky Blanco, TNGHT, Gold Panda nebo Skip & Die. Představili i se ale matadoři jako Mathew Herbert nebo Modeselektor. Po desáté večerní se pak celý festival stěhuje do asi patnáct minut vzdáleného, a jelikož na večerní program lze koupit lístky zvlášť, ještě o poznání rozlehlejšího výstavního areálu.
Zasloužilí gratulanti
K oslavě dvacetin si Sónar pozval hosta nepovolanějšího. Vždyť kdo jiný si už zaslouží – tolik nadužívané – přízvisko legendy více než němečtí Kraftwerk. Na Sónaru tihle pionýři elektronické hudby ale dokázali, že rozhodně nežijí z minulosti. I když po produkční stránce již nejsou aktivní prakticky deset let, jejich živé vystoupení i hudba působí stále zcela aktuálně.
Mnohatisícový dav se natřásal v rytmu takřka čtyřicet let staré Autobahn nebo jen o něco mladší The Man-Machine. A netančil jen z nostalgie. Koncert ve všech ohledech působil jako vystoupení kapely v nejlepších letech a trumfl řadu současných hvězd, a to nikoliv jen co do velikosti aureoly. V Barceloně navíc kapela, která tradičně klade velký důraz na vizuální stránku svých vystoupení, předvedla i spektakulární 3D projekci.
Jako střet generací působilo, že ve stejný čas jako Kraftwerk hrál jeden z nejoslavovanějších producentů dneška Nicolas Jaar. I jeho vystoupení vzbudilo pozitivní ohlasy a americký muzikant i přes silnou konkurenci v podobě Kraftwerk zcela zaplnil jednu z menších festivalových scén.
Z „živých“ kapel a projektů se na Sónar by Night předvedli ještě kupříkladu Bat for Lashes, Pet Shop Boys nebo Jurassic 5. Ale s tím jak noc postupuje a mění se v nový den, se v Barceloně postupně dostávají ke slovu především DJové a celý festival se přerodí v olbřímí taneční party, která končí až nad ránem kolem osmé hodiny. Letos k tanci zahráli třeba i Justice (ve speciální DJském setu), Laurent Garnier, Major Lazer, 2manydjs, Scream, Diplo, Paul Kalkbrenner, Ritchie Hawtin nebo Baauer.
Co se týče celkové hudební dramaturgie však Sónar není zdaleka tak poctivý a věrný svému konceptu jako například druhý z velkých barcelonských hudebních festivalů Primavera Sound a děla ústupky komerčnímu rozměru akce. Proto se na festivalu ukázali i stylově naprosto nepatřiční popový Two Door Cinema Club nebo sice nesmírně populární, ale kritikou po právu opovrhovaný Skrillex.
Sónar: 13. – 16. 6. 2013
20. ročník mezinárodního festivalu progresivní hudby a novomediálního umění