Třetí rozměr Kraftwerk, za obzory beatboxu a taneční nálož s Justice

Barcelona – Zatímco Českem zmítaly skandály ve vrcholné politice, v Barceloně se druhý červencový víkend nesl v tanečním rytmu. Už po dvacáté se tu konal jeden z největších světových festivalů elektronické hudby Sónar a program jubilejního vydání v čele s legendárními Kraftwerk přilákal nejvíce návštěvníků v historii – 121 000. O významu Sónaru vypovídá i fakt, že webové stránky festivalu navštívili během posledního týdne lidé ze všech zemí světa s výjimkou Čadu, Severní Korey, Tádžikistánu a Západní Sahary.

Sónar je - stejně jako jeho mladší barcelonský bráška Primavera Sound - městský festival. Žádné rozblácené louky před pódiem, žádné stanové městečko a ranní fronty na mobilní záchodky. Sónar plně využívá zázemí, které město nabízí. I díky tomu se festival, který pracuje s netradičním formátem dvou oddělených programových složek, může bez potíží rozprostřít také do dvou odlišných areálů.

Sónar je nejen hudebním festivalem, ale i přehlídkou nových digitálních technologií a médií, které pronikají do světa hudby. I proto festival operuje s konceptem dvou v zásadě nezávislých částí - Sónar by Day a Sónar by Night (Sónar ve dne a Sónar v noci). 

Hackeři a muzikanti

Přestože na Sónar se jezdí především kvůli muzice, Sónar by Day je z nezanedbatelné části tvořen workshopy, prezentacemi, přednáškami a instalacemi. Přehlídka nových digitálních technologií zabírá celou jednu budovu. Zkouknout můžete vše od nejnovějšího hudebního softwaru, aplikací a ovladačů až po hackerský workshop.

Nejlepším důkazem symbiózy panující mezi hudbou a novými technologiemi demonstroval na Sónar by Day beatboxer Beardyman. Na jediné festivalové scéně, která je takříkajíc na sezení, předvedl naživo svou novou aplikaci Beardytron  5000 MK II. Díky ní dokázal v reálném čase efektovat a loopovat svůj beatbox a v kombinaci se syntetizátorem vytvářel komplexní skladby, na nichž nebylo nikterak znát, že je zahrál „na pusu.“

Jedna z interaktivních instalací na Sónar by Day
Zdroj: ČT24/Sónar Official

Beardyman dokázal posunout loopovaný beatbox, který proslavil například Dub FXe, na zcela novou úroveň. Na konci jeho hodinové performance (která mimochodem byla na programu již v pět odpoledne) byl celý sál doslova na nohou. Lidé se sami od sebe zvedli ze sedadel a začali v konferenčním sále spontánně tančit všude, kde jen bylo volné místečko.

Ve dne v noci

Program Sónar by Day startuje už kolem poledního a končí zhruba v deset večer. Na celkem čtyřech scénách se v rychlém sledu střídají DJové i kapely. Největší hvězdy a taneční lákadla si pořadatelé ale schovávají až pro večerní část. Možná i z toho důvodu se však mnoho z těch nejzajímavějších projektů, jež jsou často teprve na startu hudební kariéry a ještě nedosáhly věhlasu svým slavnějších kolegů, představí už za dne.

Pod barcelonským vrchem Montjuic tak na Sónar by Day zahráli mimo jiných AlunaGeorge, Mikky Blanco, TNGHT, Gold Panda nebo Skip & Die. Představili i se ale matadoři jako Mathew Herbert nebo Modeselektor. Po desáté večerní se pak celý festival stěhuje do asi patnáct minut vzdáleného, a jelikož na večerní program lze koupit lístky zvlášť, ještě o poznání rozlehlejšího výstavního areálu.

Zasloužilí gratulanti

K oslavě dvacetin si Sónar pozval hosta nepovolanějšího. Vždyť kdo jiný si už zaslouží – tolik nadužívané – přízvisko legendy více než němečtí Kraftwerk. Na Sónaru tihle pionýři elektronické hudby ale dokázali, že rozhodně nežijí z minulosti. I když po produkční stránce již nejsou aktivní prakticky deset let, jejich živé vystoupení i hudba působí stále zcela aktuálně.

Mnohatisícový dav se natřásal v rytmu takřka čtyřicet let staré Autobahn nebo jen o něco mladší The Man-Machine. A netančil jen z nostalgie. Koncert ve všech ohledech působil jako vystoupení kapely v nejlepších letech a trumfl řadu současných hvězd, a to nikoliv jen co do velikosti aureoly. V Barceloně navíc kapela, která tradičně klade velký důraz na vizuální stránku svých vystoupení, předvedla i spektakulární 3D projekci.

Na vystoupení Kraftwerk se fasovaly speciální 3D brýle
Zdroj: ČT24/Sónar Official

Jako střet generací působilo, že ve stejný čas jako Kraftwerk hrál jeden z nejoslavovanějších producentů dneška Nicolas Jaar. I jeho vystoupení vzbudilo pozitivní ohlasy a americký muzikant i přes silnou konkurenci v podobě Kraftwerk zcela zaplnil jednu z menších festivalových scén. 

Z „živých“ kapel a projektů se na Sónar by Night předvedli ještě kupříkladu Bat for Lashes, Pet Shop Boys nebo Jurassic 5. Ale s tím jak noc postupuje a mění se v nový den, se v Barceloně postupně dostávají ke slovu především DJové a celý festival se přerodí v olbřímí taneční party, která končí až nad ránem kolem osmé hodiny. Letos k tanci zahráli třeba i Justice (ve speciální DJském setu), Laurent Garnier, Major Lazer, 2manydjs, Scream, Diplo, Paul Kalkbrenner, Ritchie Hawtin nebo Baauer.

Co se týče celkové hudební dramaturgie však Sónar není zdaleka tak poctivý a věrný svému konceptu jako například druhý z velkých barcelonských hudebních festivalů Primavera Sound a děla ústupky komerčnímu rozměru akce. Proto se na festivalu ukázali i stylově naprosto nepatřiční popový Two Door Cinema Club nebo sice nesmírně populární, ale kritikou po právu opovrhovaný Skrillex.

Sónar: 13. – 16. 6. 2013
20. ročník mezinárodního festivalu progresivní hudby a novomediálního umění

www.sonar.es
Sónar Instagram Feed

Vydáno pod