Dušan Pařízek: Vládne nám generace žvanilů a Hugů Pludků

Praha - „Je smutné a pro tento stát téměř fatální, že se v těchto hodinách odehrává v parlamentu to, co se odehrává, a že celá generace nových Pludků a žvanilů, které portrétoval Václav Havel v tomto textu, této zemi vládne,“ řekl v Kulturamě režisér Dušan David Pařízek, který minulý týden uvedl v Národním divadle slavnou Havlovu grotesku Zahradní slavnost, jejíž hlavní postava, mladý Hugo Pludek, se pomocí bezobsažných frází „prožvaní“ k nejvyšším funkcím.

Absurdní groteska Zahradní slavnost byla vůbec poprvé uvedena roku 1963. Stalo se tak v dramaturgii Jana Grossmana a režii Otomara Krejči v Divadle na Zábradlí. Text je však podle Pařízka stále živý. „Je to velmi radikální, přesný a dotažený text. A u většiny dobrých literárních děl se většinou přihodí, že jejich platnost a aktuálnost potvrdí doba i politický a společenský vývoj,“ uvažuje režisér.

Miloš Zeman a Stanislav Gross

Havel svou prvotinou v šedesátých letech hledal klíč k tehdejší společnosti a nastavoval zrcadlo i poměrům v politice. „Do jisté míry se situace opakují, ne za tak extrémních podmínek jako v šedesátých letech, režim už není totalitním,“ říká Pařízek: „Všichni si nalháváme, že se jedná o stát demokratický, ale sedí tady stále ti samí lidé.“

  • „Poprvé jsem se tímto textem zabýval před patnácti lety a tehdy pomalu dozrával fenomén Miloše Zemana,“ přibližuje aktuálnost textu Pařízek: „On si vytvořil takového malého nohsleda, když vyčaroval virtuální politickou kariéru Stanislava Grosse. To je pro mne klasický příklad omílače frází, který se dopracuje až k nevyšším postům.“

Zahradní slavnost vypráví příběh příběh mladého šachisty Huga Pludka, který se učí uspět v absurdním byrokratickém světě Zahajovačů a Likvidačních úředníků. Havel hrou zkoumá mluvu, frázi a neschopnost komunikace. Analyzuje případ snaživce, který je schopen se „prožvanit“ k nejvyšším postů, aniž by jeho slova měla nějaký smysluplný obsah.

Video Zahradní slavnost v ND
video

Zahradní slavnost v ND

Inscenace svou scénou i obsazením (hlavní roli hraje Martin Pechlát) odkazuje na práci Pražského komorního divadla v Komedii, ze kterého se i díky Pařízkovi stal kultovní činoherní soubor, se kterým se mohlo v Praze umělecky srovnat snad pouze Dejvické divadlo.

Na jevišti se dále objeví Alois Švehlík, Eva Salzmannová, Roman Zach, Johanna Tesařová, Vladimír Javorský, Jan Bidlas a Jaromíra Mílová. Pařízek nyní Havla v Národním divadle režíroval na přímé pozvání ředitele činohry Národního divadla Michala Dočekala.

Dušan D. Pařízek patří k nejvýraznějším českým režisérům současnosti. Kromě Prahy inscenuje také v Curychu a Düsseldorfu. V dalších sezonách bude pracovat v Brémách anebo ve Vídni.