R.I.P.D. – URNA: Kde nic není, ani smrt nebere

Nepotřebují jíst ani spát a jsou tu jen proto, aby natrhli řiť mrtvým tuhoušům, kteří sice natáhli bačkory, ale nechce se jim do penálu. Útvar rozhodně neživých agentů, elitní jednotka efektivně mrtvých poldů, čistí svět od mrtváků, kteří přežili svůj pohřeb. Denně svět vyprodukuje nějakých patnáct tisíc mrtvol, tak vítejte v první lize, která si to s nimi rozdává. Bude to drsné a mokré – bude to blbé, ujeté, nudné, prázdné a dementně slaboduché…

Nick Walker (vlažně stepující Ryan Reynolds) je elitní polda, který před pár dny, kdy byl ještě naživu, netušil, že tenhle bizarní posmrtný svět, jenž je kostrbatě vklíněn do toho našeho, existuje. Svět, ve kterém on není on, ale čínský dědek, svět, ve kterém si odskočil, aby se mrknul, jak mizerná byla účast na jeho pohřbu – úchylně barvitý svět, který režisér Robert Schwentke (kde jsou ty doby, kdy natočil Red) slibně založil jako koncept, jenž mohl slušně fungovat, ale poté totálně domrvil ve zpatlané realizaci.

Možná tomu nebudete věřit, ale když to Nick zblízka koupil mezi oči a pokojně se odebral do věčných lovišť, vůbec ho nenapadlo, že jeho „pozemským“ dnům není ještě zdaleka konec. Na cestě k poslednímu soudu (kde by ho stejně sejmuli za zlato čórnuté při poslední akci) ho ale někde, zřejmě mezi peklem a nebem, odchytila nebesky kožená policejní důstojnice (osvěžující Mary-Louise Parkerová, jejíž osamělá snaha udělat z tohohle něco ke koukání je stejně marná, jako kdybyste se s roztlemenou držkou mrtrváka pokoušeli vyhrát soutěž o královnu krásy).

Tahle suchoprdná baba mu dala šanci odsloužit si své hříchy ve speciálním komandu mrtvých policajtů Rest in Peace Department (R.I.P.D.). A Nick tenhle divný kšeft vzal, jednak proto, že si tak mohl vylepšit skóre, až bude poslední soud definitivně rozhodovat, kam ho nakonec vypakuje, a také tu má otevřený účet s hajzlem, který ho poslal mezi nemrtvé a teď hladově (jak to hajzlové umí a pravidelně zkoušejí) brousí kolem jeho nic netušící ženy.

V trapárně, která se tváří jako zpatlanec akční komedie, buddy movie, MIB, Ghostbusters a jejich blíže neidentifikovatelným počtem hluboce béčkových odnoží a dalších blekotavých srágor, tak vyráží učenlivý greenhorn Nick Walker do morbidní akce s veteránem (ne)mrtvé jednotky, bývalým šerifem Royem Pulsipherem (smutně přehrávající stín Big Lebowského a jednookého šerifa Cogburna z Opravdové kuráže Jeff Bridges).

  • R.I.P.D. – URNA / Ryan Reynolds zdroj: CinemArt
  • R.I.P.D. – URNA/ Jeff Bridges zdroj: CinemArt

Ten sice vypadá, že by se měl na nějakou dobu vrátit do hrobu, aby se dal alespoň trochu do cajku, ale za ta léta služby dokáže tuhouše vyčenichat jako stavěcí pes, a když přijde na věc, rozmázne je bez dlouhých a zbytečných kydů (kterým vzhledem k jeho neuvěřitelně zašumlovanému přízvuku není v originále stejně moc rozumět) drtivou salvou ze svých mnohahlavňových příručních kanónů. Jenomže tuhouše už přestalo bavit (a nedivme se tomu příliš), jak je vlastně stejně chcíplí frájové z R.I.P.D. kosí a posílají do kytek, a tak zosnují ďábelský odvetný plán, do kterého jim Nick a Roy musí rychle hodit pořádné vidle.

Tímhle slepencem, do něhož bylo marnotratně utopeno nějakých sto třicet (na první pohled neviditelných) milionů dolarů, rodák ze Stuttgartu Robert Schwentke rozhodně nenavázal na úspěšné Red a jeho hollywoodské akcie zřejmě citelně klesnou. Pakliže vás neodbourají slaboduché repliky typu „Zachovej klid a zadrž moč!“, nenajdete tu téměř nic, čemu byste se mohli poctivě zasmát, což u formátu, který je označován jako akční komedie, není drobná, ale docela zásadní vada na kráse. Ostatně o kráse v tomto aktuálním výhřezu Roberta Schwentkeho zasviněném monstrózními CGI tuhouši nelze mluvit ani náhodou.

S komiksovou předlohou šlo nepochybně naložit lépe a výživněji, a než ji takhle filmově vykostit, je lepší jít raději od válu. Tam, kde se tvůrci mohli rozšoupnout (kamuflážní nová pozemská identita hrdinů či rozpracované zázemí velína nebeské URNY) se drží nepochopitelně při zemi a velkoryse kašlou na potenciál, který tam někde nepochybně nějaký byl. Odbytý a nezáživný scénář, nudná a nezáživná režie a vcelku ještě větší kravina, než jsme čekali, to všechno je hodně vzdálené plánované relaxační letní popcornovce, která se nekoná, a toto filmové léto tak rozhodně významně nevylepší.

Rozpačitý výpotek s krkolomným názvem R.I.P.D. – URNA: Útvar rozhodně neživých agentů je tak modelovým snímkem, kde vskutku harmonicky vůbec nic nešlape, jak by mělo, a jestli vás něco překvapí, tak akorát to, že jste to (navzdory milosrdně krátké stopáži) vydrželi až do trpkého konce. Je to zmatlaný opus vzbuzující až fyzickou bolest svojí ubíjející stupiditou, iritující krávovina, jež se zadírá pod kůži a vzbuzující sled stupňujících se pocitů od rozpaků přes znechucení až po neutuchající chuť zvednout se a jít dát někomu přes hubu. Jen vůl by mohl skousnout, že tohle je cool.

Upozornění pro zvlášť otrlé masochisty: Tahle jednohubka, po které zbude jen něco smradlavého tuhoušského čoudu a pálení žáhy, je k dispozici i ve formátu 3D s českým dabingem, což je ovšem kombinace již téměř vražedná.

R.I.P.D. / R.I.P.D – URNA: ÚTVAR ROZHODNĚ NEŽIVÝCH AGENTŮ. USA 2013, 96 min., české titulky/český dabing, od 12 let, 2D+3D. Režie: Robert Schwentke. Scénář: Phil Hay, Matt Manfredi. Kamera: Alwin H. Kuchler. Hudba: Christophe Beck. Hrají: Jeff Bridges (Roy Pulsipher), Ryan Reynolds (Nick Walker), Kevin Bacon (Bobby Haves), Mary-Louise Parkerová (Procter), Robert Knepper (Nawlicki), James Hong (Chen), Devin Ratray (Pulaski), Stephanie Szostaková (Julia). V kinech od 18. července 2013.