HaDivadlo žere sebe samo. I s Čechovem

Brno – Do brněnského HaDivadla pronikli Hrdinové a monstra. Tento nový cyklus si vzal na paškál kusy světové klasiky a radikálně je proměnil. Jak dopadla předělávka Čechovova Platonova Sežereš sám sebe, kterou měla na starosti ta nejmladší generace divadelníků?

HaDivadlo žere samo sebe (zdroj: ČT24)

Krasavec, svůdce, ale taky člověk zmítaný pochybnostmi o sobě samém. To je Michail Platonov v delirické komedii Sežereš sám sebe. „Myslím si, že má velice rád Sofii, svou ženu. To, že se k tomu namotají další ženy, je taková shoda okolností spíš,“ prohlašuje o Platonovi jeho představitel Martin Siničák.

„HaDivadlo se snaží profilovat jako divadlo autorských svérázných přístupů a nacházet v těch hrách něco jiného, než se běžně čte na první pohled. Ani Platonova neaktualizujeme nějak násilně, ale jdeme po tom tématu,“ uvedl Amsler.

Sežereš sám sebe je první z kousků, který zahajuje nový cyklus Hrdinové a monstra. Následovat budou ještě tři – např. Franz Kafka a jeho upravený Zámek, Maryša bratří Mrštíků a Shakespearův Sen čarovné noci. Že vám ten název nějak nesedí? Účel, HaDivadlo překopalo i jména.

„Nehledali jsme v tom jen tuto linii milostných avantýr, ale naopak i velmi silný existenciální podtext a téma mezigeneračních vztahů, které v té hře jsou docela významné. Snažili jsme se v té úpravě najít jiný, hlubší podtext,“ vysvětlil režisér Marián Amsler, který se na úpravě klasiky podílel.