HaDivadlo žere sebe samo. I s Čechovem

Brno – Do brněnského HaDivadla pronikli Hrdinové a monstra. Tento nový cyklus si vzal na paškál kusy světové klasiky a radikálně je proměnil. Jak dopadla předělávka Čechovova Platonova Sežereš sám sebe, kterou měla na starosti ta nejmladší generace divadelníků?

Video HaDivadlo žere samo sebe
video

HaDivadlo žere samo sebe

Krasavec, svůdce, ale taky člověk zmítaný pochybnostmi o sobě samém. To je Michail Platonov v delirické komedii Sežereš sám sebe. „Myslím si, že má velice rád Sofii, svou ženu. To, že se k tomu namotají další ženy, je taková shoda okolností spíš,“ prohlašuje o Platonovi jeho představitel Martin Siničák.

„HaDivadlo se snaží profilovat jako divadlo autorských svérázných přístupů a nacházet v těch hrách něco jiného, než se běžně čte na první pohled. Ani Platonova neaktualizujeme nějak násilně, ale jdeme po tom tématu,“ uvedl Amsler.

Sežereš sám sebe je první z kousků, který zahajuje nový cyklus Hrdinové a monstra. Následovat budou ještě tři – např. Franz Kafka a jeho upravený Zámek, Maryša bratří Mrštíků a Shakespearův Sen čarovné noci. Že vám ten název nějak nesedí? Účel, HaDivadlo překopalo i jména.

„Nehledali jsme v tom jen tuto linii milostných avantýr, ale naopak i velmi silný existenciální podtext a téma mezigeneračních vztahů, které v té hře jsou docela významné. Snažili jsme se v té úpravě najít jiný, hlubší podtext,“ vysvětlil režisér Marián Amsler, který se na úpravě klasiky podílel.