Nymfomanka. Trierův dárek pod stromeček

Praha - Nejnovější film slavného režiséra Larse von Triera už viděli první diváci. Snímek vyvolával velká očekávání a taky pohoršení ještě před premiérou, neboť je propagován jako otevřená studie ženské sexuality. Ovšem obavy, že tentokrát režisér překročil pomyslnou hranici mezi uměním a pornografií, se ukázaly jako liché, alespoň to tvrdí první odborné kritiky. Vesměs se hovoří o tom, že snímku nechybí filozofický podtext ani nadhled a dokonce humor, byť s označením černý.

„Nymfomanka je obrovské překvapení, paradoxně panuje shoda mezi těmi, co ji už viděli, že to je vlastně nejnormálnější Trierův film za posledních deset let. Žánrově by se snímek mohl skutečně označit za komedii. Největším vtipem je ovšem 'metavtip' s diváckým očekáváním. Začíná to u naprosto záměrných polopatismů, když se mluví o rybě, tak se ukáže ryba, když je řeč o křídle, objeví se letadlo, vedou se tam paralely mezi erotikou a muškařením, mluví se sáhodlouze o Bachovi, ale Trier vlastně pořád pomrkává na diváka, že na ničem z toho nezáleží, že by tam mohlo být cokoli jiného. Celé je to jedna velká hra,“ dává recept na sledování Trierova posledního díla filmový publicista Vojtěch Rynda.