Komiks v Angoulême: Paradoxy války i první Snoopy po čtrnácti letech

Angoulême - Na jihozápadě Francie se do města Angoulême sjelo skoro čtvrt milionu fanoušků všech komiksových žánrů. 41. ročník největšího evropského festivalu komiksu se otáčí hluboko do historie a představuje v první řadě komiksy a stripy, které ztvárňují boje 1. světové války. Nezapomnělo se ale ani na miláčky publika Tintina, Snoopyho a Mickeyho.

„Našel jsem svůj subjekt,“ popisuje Belgičan David Vandermeulen moment, kdy se rozhodl převést méně známý osobní příběh Fritze Habera do kreslené podoby. Komiks o německém Židovi, laureátovi Nobelovy ceny za chemii z roku 1918, který za 1. světové války asistoval německé vládě při výrobě výbušnin, vznikal dlouhých deset let. A není zdaleka jediným příběhem se složitou historií, který letos čtenářům a divákům představí populární festival.

První světová válka je pro Francouze evidentně stále živé téma. Se sluchátky na uších, ze kterých je slyšet výstřely a těžké zvuky boje z fronty, prochází návštěvníci prostory výstavy kreslíře Tardiho. Stěny připomínají zákopy zpevněné stlučenými plaňkami ze dřeva, vedené cik cak přesně tak jako na bojové frontě. Pod studenými žárovkami tu Tardiho francouzští vojáci zkouší válku s Němci ve vší absurditě, mizérii a syrovosti. Tardi se věnoval tématu přes čtyřicet let a uznání se mu dostává i od spisovatelů a historiků. Před třemi lety si z Angoulême odnesl hlavní cenu festivalu.

Hlavním tahákem festivalu je množství autorů, kteří přijeli nová vydání představit osobně. Počítají se na několik set - vedle francouzské a belgické scény je hosty řada hvězd z Japonska, Koreje a Číny. Fronty na podpisy autorů se tu stojí podobně jako v s rychlém občerstvení - paralelní řady a v nich stovky čtenářů, kteří si krátí čekání čtením nových výtisků vsedě na trojnožkách nebo diskusí s fanoušky stejného žánru. Frankofonní komiksoví insideři si přijdou na své v sobotu v debatě o fenoménu Tintin. Dobrodružství z pera Belgičana Hergého je jedním z nejprodávanějších komiksových titulů 20. století.

Popularita komiksu u dětí se viditelně mísí s masovější produkcí reklamy a fantasy žánru. Když se ale dítě s papírovou maskou Angry Birds přes obličej zastaví u postavičky Asterixe a vyžaduje se s ním vyfotit, zdá se, že komiksové klasice ještě dlouho nebude konec. Největší potlesk na zahajovací ceremonii festivalu koneckonců dostal Snoopy - když se do auditoria rozehrály tři nové stripy psa z červené boudy a malého zamyšleného Charlieho Browna. Po řadě nepovedených plagiátů tak do barevného světa komiksu znovu vstupují Peanuts tak, jak je čtenáři znali do smrti jeho autora, Američana Charlese M. Schulze, v roce 2000. Schulzova rodina je prý konečně spokojená, že se psí legendě dostává zasloužený respekt.