Perfect Days mají i v Ostravě, ale trochu jinak

Ostrava - Hru skotské dramatičky Liz Lochheadové Perfect Days v Česku důkladně zpopularizovala režisérka Alice Nellis – nejprve úspěšnou inscenací v Divadle Na zábradlí, pak filmem. Když se inscenátoři ostravského Národního divadla moravskoslezského pro ni rozhodli, přemýšleli, jak ji udělat trochu jinak.

„Už naše obsazení je nezvyklé. Naše Barbara v podání Renáty Klemensové není žádná panička ve středních letech, František Večeřa není osmnáctiletý blazeovaný homosexuál,“ říká hostující režisérka představení Janka Ryšánek Schmiedtová.

Inscenace se celá odehrává v luxusním bytě hlavní hrdinky Barbary Marshallové v Glasgow. Krásná žena na prahu čtyřicítky je úspěšná kadeřnice s prosperujícím salónem, vlastní televizní show a spoustou peněz. „Barbs potkáváme v době zlomu. Měla by být šťastná, ale není. Pocítí nudu, úzkost ze samoty, zatouží po rodině, lásce, dítěti,“ přibližuje svou postavu herečka Renáta Klemensová.

Vzhledem k tomu, že hrdinka nemá muže, se kterým by mohla mít dítě a rodinu, začne přemýšlet, že by jí stačil vhodný dárce spermatu. Do cesty se jí staví několik prototypů mužských hrdinů, kteří by ji rádi pomohli. „Manžel je bývalý, vzali se, když z toho ještě neměli rozum, ale mají se rádi. Mladý milenec je syn kamarádky, což samozřejmě věci komplikuje. A nejlepší kamarád je homosexuál, jak to často bývá,“ vysvětluje dramaturg Marek Pivovar.

Režisérka o mužích v Perfect Days:

Janka Ryšánek Schmiedtová

Narodila se před třiceti lety v Praze, žila v USA, Portugalsku, Velké Británii, vystudovala režii na JAMU v Brně. Kromě režie se věnuje psaní, například za hru Fridy získala Cenu Evalda Schorma 2010. Spolupracuje s Českým rozhlasem i Českou televizí, přispívá do různých časopisů, organizuje kulturní akce. S divadelní režií má bohaté zkušenosti. Hostovala například v Divadelním studiu Marta, v HaDivadle, v Městském divadle Zlín, Národním divadle v Brně. V Národním divadle moravskoslezském režíruje podruhé. Poprvé to byly úspěšné Kuřačky autorky Anny Saavedry.

Krize z mnohosti

Příběh ale neřeší jen biologické hodiny poněkud extravagantní ženy. „Zjistili jsme, že text v sobě skrývá poměrně hluboké příběhy čtyřicátníků až padesátníků, kteří se dostali do krize z mnohosti. Mají téměř všechno, ale mají pocit, že namají vůbec nic,“ doplnila Ryšánek Schmiedtová.

Dramaturgem představení, které mělo premiéru 30. ledna v Divadle Antonína Dvořáka, je Marek Pivovar, kostýmy navrhla Hana Knotková. Vedle Renáty Klemensové obsadila režisérka Pavlínu Kafkovou, Alexandru Gasnárkovou, Františka Večeřu, Tomáše Jirmana a Aleše Bílíka.

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě
Zdroj: ČT24