Bára Klimešová ve Ztrátách aneb dívka kresbou posedlá

Již mnohokrát bylo konstatováno, že český komiks dospěl a má mnoho nečekaných kvalitních autorů, doslova mistrů. Specializovaná periodika a vydavatelé dokládají, že tento žánr, stále (a v Čechách i logicky) lehounce přehlížený, má u nás postupně se rozšiřující základnu nadšených čtenářů (nebo lépe prohlížečů?). Jedním z důvodů této popularity jsou samozřejmě autoři a jedním z nich je i ilustrátorka, kaligrafka a malířka Bára Klimešová, která otevřela svoji velkou komiksovou výstavu v galerijní části populární pražské kavárny Krásný ztráty.

Samozřejmou nevýhodou výstav ve veřejných, v podstatě negalerijních, v tomto případě kavárenských prostorách, je omezený přístup diváka k dílu. Pokud nenabízí výstava patřičné a dobře osvětlené formáty, míjí se efekt účinkem. Tak trochu je to osud i desítek zde vystavených A 3 formátů, které jsou bez bližšího přístupu hůře čitelné – ano čitelné, protože jako každý komiks i autorčiny práce pracují mohutně s textem. Pokud Vás ovšem slušní kavárenští povaleči pustí ke stěnám, o zážitek budete mít postaráno.

Práce s textem je totiž extrémně důležitou složkou grafiky vystavených komiksů. Bára Klimešová je v každém případě poučená kaligrafka s osobitým zpracováním písma, velmi energickým, sebejistým, vtipným. To samozřejmě vytváří důležitý podklad pro vyznění jednotlivých stránek každého jejího komiksového seriálu, vyprávěného jistou rukou ve vtipné, karikující zkratce. Proč karikující? Zde přichází překvapení – zatímco převážná část výtvarných umělců vytvářejících komiksy vypráví smyšlené až neuvěřitelné děje nebo, lépe řečeno, naprosto bizarní, nadnesené, šokující či  ironizující příběhy a vize, Klimešová ve většině svých prací formou jakéhosi zpětného deníku popisuje své zážitky. Zážitky plynoucí v pomalém časovém toku, poznámky z cest, uvěřitelné příběhy anebo naopak příběhy, které se stávají, mohou se stát a autorce se staly. Však také jedno z jejích uměleckých kréd zní „žiju a tvořím a to mne baví“.

Bára Klimešová / Provence
Zdroj: ČT24/Bára Klimešová

V jejích dílech se viditelně prolíná již zmíněná kvalitní kaligrafie s kresbou, ilustrací a designem. Praxe v těchto oborech, obohacená ještě o interiérový design, dává výsledku jasnou jistotu a hodnotu prací zralého tvůrce. Přestože většina jejích komiksových prací vyvěrá z prožitého, má fantazie v její práci své nezastupitelné místo. Styl si postupně vybrousila pod vedením profesorky Elišky Čabalové-Hlaváčové, která ji vedla nejen studiem kaligrafie, ale otevřela jí i brány znalostí v oblasti knižní vazby.

Bára Klimešová studovala na Ostravské univerzitě, chtěla pak pokračovat na brněnské FAVU, ale nabízející se možnosti v Ostravě, Londýně a Praze byly tak lákavé, že nešlo odolat. Dnes po neuvěřitelných 25 letech praxe se umí podívat do fiktivních očí velkých tvůrců a vzorů, po jejichž boku stojí – sama cituje Andy Godswortha, Roba Ryana, Denise Browna anebo i Hundertwassera.

Bára Klimešová / Karibik
Zdroj: ČT24/Bára Klimešová

Výstavu lze doporučit nejen komiksovým fandům a znalcům, ale také milovníkům jisté kresby, zkratky, krásného písma, grafiky a jednoduchých pravdivých příběhů (i když mnohaměsíční plavby po tropických mořích na opuštěném voru s šarmantním kapitánem po boku příliš jako zpráva ze života nevypadají…).

Kavárna Krásný ztráty, Náprstkova 10, Praha 1, otevřeno denně od 9:00–1:00 hodin, vstup samozřejmě volný.