Kandidát aneb Jak prodat prezidenta Made in Slovakia

„Vy jste Slovensko a já jsem jeden z vás! Slovák mezi Slováky.“ Jeho tvář patří všem, ale nikdo ho nezná, nikdo o něm nic neví a na první pohled z něho pro nikoho nic nekouká. Tak jak z něj udělat prezidenta Slovenské republiky? Snadno! Stačí jen svěřit ho exkluzivní reklamní agentuře charismatického sekáče Adama Lamberta, který zná všechny marketingové triky a udělá z něj, se svými nápady a jejich penězi, mučedníka a slovenského Kennedyho.

Režisér Jonáš Karásek: Jsem znechucený z politiky (zdroj: ČT24)

Tyhle těžké váhy, Kennedy, Štefánik, Dubček a Štúr, mají společné to, že na každého z nich byl spáchán atentát. Tak proč k nim ještě nepřihodit nounejma Petera Potoně, který by měl nejdříve zemřít, posléze vstát z mrtvých a nakonec být zvolen prezidentem. A jen tak mimochodem také umožní vyhrát úspěchem opilému samožerovi Adamovi Lambertovi jeho šílenou sázku (či spíše válku, do které sám dobrovolně vstoupil) a stát se světovým rekordmanem v nejkratší době vládnutí. Reklama je mocná čarodějka a Adam Lambert je její uznávaný mág. Ale ani on zpočátku netušil, jak daleko bude muset zajít, když se nechal od biskupa, který měl vždy ty správné konexe, ukecat, aby vzal tenhle volební kšeft, i když si již před časem slíbil, že do upatlaného politického marketingu víckrát nepůjde.

Jenomže nikdy neříkej nikdy! A biskup, který dobře ví, že i Bůh potřebuje reklamu, ví rovněž, jak na Lamberta zatlačit, jak mu polichotit a kolik mu nabídnout, aby zpozorněl a navíc bude s pochopením přihlížet, jak jeho agentura na katedrálu pověsí logo banky (za což bude další balík). A je vymalováno! Velká cynická a manipulativní hra s lidmi, kteří si bláhově myslí, že když půjdou k volbám, budou volit svého prezidenta, může začít.

Kandidát / Ján Jackuliak, Marek Majeský
Zdroj: Falcon/Peter Krchnavý

Původní dohoda zněla jen dostat Potoně do hry a ulejt pro něj pár hlasů, které odebere tam, kde je to zapotřebí. Jenomže nekontrolovatelně ješitná střela Lambert se rozhodl, že z tohohle neznámého a nezajímavého kašpara udělá prezidenta, vsadil se o to se svým největším konkurentem, parchantem Müllerem, do banku hodil celý svůj majetek a vyhlásil tak totální válku, ze které už nemohl vycouvat. Má na to nějakých šedesát dnů. Buď vyhraje, nebo padne – a to ještě netuší, že bude mít po celou dobu v patách slídili a stopaře, jež budou monitorovat každý jeho krok a které si na tohle najal někdo, kdo na to měl a hlavně kdo pro to měl hodně dobrý důvod.

Film na motivy stejnojmenné knihy Maroše Hečka a Michala Havrana, kterým se scénářem ještě píchl Peter Balko, natočil jako svůj celovečerní hraný debut talentovaný režisér Jonáš Karásek, který má natrénovano na reklamních spotech. A na dynamickém, přesvědčivém a odsejpajícím vizuálu Kandidáta, který s jistou (značnou) nadsázkou řečeno může vzbuzovat dojem, že se vlastně díváte na jeden velký celovečerní klip, je to také vidět, stejně jako červené lodičky Prada v bílém interiéru Lambertovy luxusní vily. Základní příběh není vcelku nijak komplikovaný, a přesto dokáže nastolit napětí a eskalovat očekávání, jak tahle hra na mega manipulaci dopadne (případně kdo všechno si v ní nakonec smočí).

Dojem, že se celá tahle volební fraška odehrává v jakémsi fatálním a vlastně hodně ušmudlaném kruhu, umocňuje dvojice profesionálních šmíráků, blonďatý hacker z Petržalky (dramatické momenty odlehčující, klukovský Michal Kubovčík), který umí s počítači, na co si vzpomenete, a zasmušilý Čech Jizva (soustředěný profesionál Michal Dlouhý), vzbuzující pocit, že umí věci, o kterých byste raději nechtěli ani vědět. To s nimi se setkáte v úvodu, kdy berou tenhle šmírácký kšeft, i v samotném závěru, kdy počítají, kolik jim to vlastně vyneslo. A i když ani jeden z nich zdaleka nemá parametry Genea Hackmana z Rozhovoru, jsou v podstatě přirozenými průvodci tímto pokřiveným, nemocným světem a vy byste si je neměli příliš eklovat, protože s nimi v jejich dodávce strávíte poměrně hodně času.

Klíčovou figurou je ovšem již zmiňovaný Adam Lambert, hajzl k pohledání i pomilování, což je parketa, která Marku Majeskému evidentně sedne. Roli bezskrupulózního marketingového žraloka odehrál s takovým zájmem, přesvědčivostí a chutí, že až vzbuzuje podezření, jestli nemá vedlejšák v reklamce. A pro českého diváka, neumláceného Majeského hostováním v slovenském seriálu Panelák nebo slovenské verzi Ordinace v růžové zahradě, má výhodu, že je to neokoukaný sympaťák, kombinovaný s pěkným parchantem, který se narodil proto, aby dělal velké kšefty, klátil holky, hrál vysokou hru, kde jsou jen vítězové a poražení, a v time outech se proháněl v Mercedesu SLS coupé za nějakých pět mega.

Ostatní postavy spíše jen přicmrndují (majitel konkurenční agentury Ivan Müller) nebo až přehnaně figurkaří (démonický biskup Pavel Slabý – „Udělej tohle svinstvo a nebeský otec tě neopustí“), takže ve zbývajícím castingu působí možná nejsympatičtěji (rozuměj vzhledem k tématu nejnormálněji) postava věcné spolumajitelky agentury i Adama Aleny, kterou si přirozeně zahrála Monika Hilmerová. „Cameo“ prezidenta Zemana raději opomenu, protože není úplně jasné, do jaké míry je jeho kratičké účinkování v tomto opusu (z televizního záznamu) vědomé a dobrovolné. Zato cameo scenáristy Michala Havrana, který vystřihl nevděčnou postavu Potoně, jemuž za celý film neuvidíte do tváře, si dotyčný určitě užíval.

Kampaň na neznámého lídra se rozjela a zpočátku rozhodně nebyl důvod k velkému jásání, protože první výsledky jsou vlažné jako káva nad ránem z unaveného nočního automatu. Volby jsou za pár dní, a když to rychle něčím nezlomí, můžou to zabalit! Ale pak Alena ukázala, za co berou v agenturách velcí kreativci velké peníze a Potoňovy akcie začaly strmě stoupat…

Kandidát je moderně a chytře (neřkuli mazaně) lehkou, klipovou rukou natočený smutný, cynický a znepokojující film o tom, jak drsní dirigenti zákulisí dokáží zmanipulovat veřejné mínění a z ničeho udělat legendu. Politický thriller tu volně prolíná pitoreskní groteska, parodie, fraška a černá, ale hodně černá komedie hodně černých mravů, která je mrazivá tím, že je v ní hodně potenciálně autentického a pravdivého, neboť proč by se něco podobného nemohlo takhle nějak někdy stát.

Prohlédli bychom to včas a dokázali se tomu ubránit? A chtěli bychom se tomu vůbec bránit? Jakou máme v téhle špinavé hře šanci zůstat čistí a kam se dostaneme, když budeme hrát podle slušných pravidel? A kam až může člověk klesnout a kam vystoupat, když se mu „trochu“ pomůže? Reklama je mocná čarodějka, která nemá morálku – v tom je její síla i slabost. Kandidát nám to říká svým obsahem i neskrývaně masivním zapojením product placementu.

Není to špatný ani hloupý film a poctivě přiznávám, že jsem z projekce odcházel s pocitem, že jsem dostal víc, než jsem původně čekal. A také s optimistickou myšlenkou, že lidé přece jen nejsou tak blbí a snadno manipulovatelní, jak si šéfové velkých mediálních agentur (podle filmových scenáristů) někdy představují.

KANDIDÁT. ČR/SR 2013, 106 min., od 12 let, 2D. Režie: Jonáš Karásek. Scénář: Maroš Hečko, Michal Havran, Peter Balko. Kamera: Tomáš Juríček. Hudba: Matúš Široký. Hrají: Marek Majeský (Adam Lambert), Monika Hilmerová (Alena), Michal Kubovčík (blonďák), Michal Dlouhý (Jizva), Pavel Slabý (Biskup), Toman Luknár (Bachratý), Ján Jackuliak (Ivan Müller), Pavel Nový (Generál), Alice Bendová (Silvie), Michal Havran (Peter Potoň). V kinech od 27. února 2014.