Radokovy ceny za rok 2013: pravidelná linka Praha-Ostrava

Praha - Podvaadvacáté se předávaly 8. března Ceny Alfréda Radoka za nejlepší činoherní výkony a počiny. Na přesilovku žádné divadelní scény nedošlo, kdo se tedy o ocenění podělil? Čárky se připisovaly jen na futra pražských a ostravských divadel.

I když jejich poměřování vlastně tak trochu narušuje hned vítězná inscenace roku 2013. Označen za ni byl projekt Zlatá šedesátá. Dramatizace deníkových zápisků Pavla Juráčka, významné osobnosti českého filmu 60. let, měla v režii Jana Mikuláška premiéru v brněnské Redutě. Nyní je v mírně pozměněné podobě na programu pražského Divadla Na zábradlí, kam Mikulášek loni se svým týmem přešel. „Takhle to nerozlišuji,“ nemyslí si dramaturgyně inscenace Dora Viceniková, že je důležité přisoudit Zlatá šedesátá Brnu, nebo Praze. „Je to ocenění především pro tvůrce a pro herce.“

Divadlem roku se stala ostravská Komorní scéna Aréna. Neproměnila ale nominaci na inscenaci roku, kterou získala za Ruskou zavařeninu. Současná variace na Čechova zvítězila před nedávnem v anketě Divadelních novin oceňujících také nejlepší inscenaci uplynulého roku, Radoka ale nepřesvědčila. Podobně jako třetí z trojice nominovaných her v této kategorii - shodou okolností opět Čechovův Racek.

Na repertoáru ho má pražské Dejvické divadlo, které při loňském udělování Cen Radoka předvedlo vítězné tažení, především díky hře Ucpanej systém. (Mimochodem vyfouklo tak velké šance ostravským scénám, které Dejvicím zdatně konkurovaly v nominacích.) Z dvaadvacátého ročníku tato scéna odešla nakonec s prázdnou. O nic lépe nedopadlo ani pražské Národní divadlo a Divadlo v Dlouhé, která měla nejvíc nominací (shodně po třech). Scéna v Dlouhé zůstala bez ceny, Národní si připisuje jednu díky Martinu Chocholouškovi, který vytvořil scénu ke komedii o zapřísáhlých starých mládencích Jedenácté přikázání. Tento scénograf už jednu Radokovu cenu má, dostal ji v roce 2005.

I herecké ceny si podělily Praha a Ostrava. Ocenění pro nejlepšího herce patří Karlovi Dobrému za výstřední exhibici jednoho herce ve hře Den opričníka. Nastudovala ji Kamila Polívková v pražském Studiu hrdinů, kde se Ceny Radoka letos předávaly (a to v netradiční podobě, bez přílišného lesku a každý z vítězů měl na děkovací řeč povolenu jen jednu větu). Za předvádění heroických činů spáchaných během jednoho dne je Dobrý nominován i na Cenu Thálie. Navíc za ni loni na podzim převzal výroční cenu Divadelních novin.

Thálii za roli oceněnou Radokem může získat i Tereza Vilišová. V režii Daniela Špinara vypráví v ostravském Divadle Petra Bezruče Můj romantický příběh, zábavný i nekompromisní pohled na hledání toho pravého dnešními třicátníky.

Nejlepší původní českou hrou se stal Plejtvák autora a režiséra Milana Šotka v produkci Cabaretu Calembour Praha, jehož je spoluzakladatelem. Komedie realizovaných metafor české malosti se hraje v pražském Studiu Ypsilon. 

Skladatel Emil Viklický převzal ocenění za hudbu k projektu Kabaret Shakespeare v režii Jana Nebeského v produkci Studia Damúza v pražském Klubu Roxy/NoD. A talentem roku 2013 byl vyhlášen původně ostravský herec a nyní člen pražského Švandova divadla Patrik Děrgel. Místa jeho angažmá pro letošní ročník Cen Radoka příznačnější snad ani být nemohla.

Patrik Děrgel: Chci se naučit co nejvíc věcí (zdroj: ČT24)

Ceny Alfréda Radoka uděluje na základě ankety v časopise Svět a divadlo fond nesoucí jméno významného českého divadelníka . Porovnat její výsledky s vítězi Cen Thálie budete moci 29. března, kdy budou jejich jména oznámena v přímém přenosu České televize. Ta také připravuje ohlédnutí za letošními Cenami Alfréda Radoka.