Je nejvyšší čas seznámit se s Jiřím Kovandou

Praha – Práci Jiřího Kovandy, významného českého umělce, který je patrně slavnější v zahraničí než doma, přiblíží od prvního dubna výstava pořádaná Galerií hlavního města Prahy (GHMP). Expozice Kovanda proti zbytku světa se uskuteční v nedávno zpřístupněném Domě fotografie v Revoluční ulici. Kovandovo dílo právě vystavuje také brněnský Dům umění.

Umělec Jiří Kovanda se postavil proti zbytku světa (zdroj: ČT24)

Pražskou výstavu (stránky zde) iniciovala v Německu žijící teoretička Noemi Smolíková, která tím usiluje o přesnější čtení významu Kovandovy tvorby v Čechách, kde stále chybí širší ohlas jeho díla. Francouzští kurátoři Guillaume Désanges a Francois Piron konfrontují Kovandovy akce s projekcemi a dokumentacemi děl umělců z celého světa.

Líbání přes sklo

Kovandova tvorba představuje významný přínos pro českou vizuální kulturu, rovněž výrazně ovlivňuje mladší generace. První performance uskutečňoval už na počátku sedmdesátých let, zabýval se základními možnostmi nonverbální komunikace, organizoval řadu akcí, při kterých podroboval zkouškám duševní vybavenost svou i přihlížejících.

Podle indexu autorů výtvarného umění, který nedávno zveřejnil portál Art plus, je Jiří Kovanda nejzajímavějším a nejúspěšnějším českým umělcem narozeným ve druhé polovině dvacátého století. Na celý žebříček se podívejte zde.

Jeho instalace, objekty a od osmdesátých let i malby a kresby parafrázují formální postupy avantgard a často ironicky polemizují s navyklými stereotypy uměleckého světa. Svou proslulou akci Líbání přes sklo provedl roku 2007 v londýnském muzeu Tate modern.

Jiří Kovanda / Moje oblíbená barva, 2008, Praha
Zdroj: ČT24/Dům umění města Brna

Práce Jiřího Kovandy v současnosti vystavuje také brněnský Dům umění (stránky zde). Jeho dosud největší retrospektiva vznikla díky péči polského muzea současného umění ve Vratislavi a jeho snaze systematicky představovat mimořádné autory střední Evropy.

Pro reprízu v Domě umění kurátor Adam Dominik výběr Kovandových děl ještě rozšířil. Téměř 150 artefaktů pochází především ze soukromých sbírek z Francie, Rakouska a Česka. Výstava Ještě jsem tu nebyl potrvá do šestého dubna 2014.