Wes Anderson si vynalézavě hraje v Grandhotelu Budapešť

Wes Anderson je hravý režisér a svou výraznou poetiku neopustil ani v nejnovějším snímku Grandhotel Budapešť. Pro milovníky artových filmů je potěšením sledovat bizarní balábile, které se rozehrává kolem nesouměrné dvojice šéfa hotelového personálu Gustava (Ralph Fiennes) a mladého pikolíka Zera Moustaye (Tony Revolori). Anderson si jako scenárista vymyslel osobitý svět, který obsadil zajímavými figurkami v prapodivném příběhu, aby pobavil sebe i filmové diváky.

Dá se říct, že se mu to daří. Precizně uchopený každý detail od výpravy, ve které i barevnost koresponduje s vyprávěním a dobou, v níž se situace odehrává, přes čistě filmové odkazy jednak ke tvůrcům samotným a dále k historii vývoje snímání až po stylizovaný herecký projev cíleně míří mimo všední realitu. Od první klapky se divák ocitá v rukou tvůrce, který dbá především na styl a formu, o čem se hraje už tak důležité není, přestože o dramatické okamžiky není nouze.

Základem snímku je vyprávění, čímž je umožněno odpoutat se v čase i místě, děj se neodehrává lineárně, dokonce ani uvěřitelně, o psychologii postav nemluvě. Ústřední dvojice je stavěna do situací, nad kterými není čas přemýšlet, jen reagovat, což se často děje velmi překvapivě. Oproti tomu vedlejší figury představují značně stylizovaně své archetypy – stará-bohatá, zlý-bezskrupulózní, chamtivý-blbý atd. Jako by před námi ožíval výpravný komiks.

Wes Anderson je bytostný filmař a žije ve světě filmu, jeho Grandhotel Budapešť nezakrytě odkazuje na éru němých grotesek, kdy vrství jeden gag za druhým v rychlém tempu a nádherné nadsázce. Jeho situační humor podporují až dojemně oddaně herci, kterým není zatěžko, i přes svůj věhlas, objevit se v jedné sekvenci o jedné větě. Ti nemají nic víc na práci, než se objevit a zmizet, ovšem hlavní herecký part si žádá již značného umění, a to Ralph Fiennes předvedl.

Přesná míra stylizace, lehkost projevu, nepřehrávání a smysl pro jemný detail je dokonalou ukázkou zvládnutí nelehké polohy. Stačilo by jen trochu přidat na výrazu v obličeji a z jemné komiky by mohl být trapný škleb. Fiennes však skvěle drží figuru, nešlape do toho, netrhá kulisy, přesto je strhující. Tony Revolori mu slušně přihrává, ale za jeho výkonem přece jen zaostává, jeho stylizace není až tak průkazná, tak trochu jako by se mu nedostávala energie. Dobře plní svou úlohu, ale to je tak všechno, navíc nepřidává nic.

Možná že Grandhotel Budapešť nebude považován za nejlepší Andersonův snímek, přece jen zde trochu chybí větší nadstavba, skrytá hloubka, která by hravé vyprávění povýšila na dílo, jež zasáhne, nicméně je dost potěšující po dvě hodiny sledovat, jak si ti velcí kluci umí krásně hrát.

Grandhotel Budapešť -  Drama / Komedie, Velká Británie, 2014, 99 min. Režie: Wes Anderson. Scénář: Wes Anderson, Hugo Guinness. Kamera: Robert Yeoman. Hudba: Alexandre Desplat. Herci: Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Léa Seydoux, Tilda Swinton, Tom Wilkinson. V kinech: od 13. 3. 2014.