Porotci Bienále Brno se probírají záplavou soutěžních příspěvků

Brno - Grafický design je v kurzu. Důkazem jsou stohy přihlášených prací mladých grafiků a designérů, kteří zaslali své návrhy do mezinárodní přehlídky studentských prací Bienále Brno 2014. Šestadvacátý ročník Bienále grafického designu Brno začíná v červnu, ukázky ale odborná porota vybírá už nyní. Nejvíce soutěžních prací, 405 ukázek, nepochází paradoxně z tuzemska, ale ze Spojených států.

„Chceme, aby Bienále Brno drželo krok se současným grafickým designem, který zasahuje do širokého spektra oborů i forem. Zkoumáme, jak je grafický design zapojen do společnosti,“ naznačil stále více se rozšiřující pole působnosti jeden z kurátorů bienále Tomáš Celizna. Kolik prací se nakonec představí veřejnosti, si určuje odborná porota každý rok zvlášť. „Minule jsme vystavili zhruba 300 věcí,“ naznačil Celizna.

„V některých zemích je úroveň grafického designu na opravdu vysoké úrovni. Je to například v Nizozemí, Francii nebo Německu,“ pochválila evropskou tvorbu grafická designérka Linda Dostálková, která se musí probrat stovkami studentských prací.

Do 26. ročníku Bienále Brno přihlásili studenti 390 prací z tuzemska. Největší podíl, 405 grafických děl, pochází z USA, které má letos největší zastoupení. Dalších 208 studentských prací doputovalo do Brna z Číny a 76 z Ruska. Rovnou stovku grafických prací poslali do soutěže Švýcaři, nezahálelo ani Mexiko, které letos zastoupí sedmero prací. Mezinárodní přehlídky se chtějí zůčastnit také studenti z Ekvádoru, Indie, Indonésie, Saudské Arábie, Japonska nebo Uruguaye.

Bienále grafického designu Brno 2014 startuje 19. června, už v těchto dnech se ale porota musela „prokousat“ téměř dvěma tisícovkami prací, které do mezinárodní studentské přehlídky zaslali účastníci. Předvést svou práci veřejně, je pro 1 152 autorů především otázka prestiže. Že jde o přehlídku opravdu mezinárodní, dokazuje účast zájemců ze 42 zemí. Moravská galerie se tak dočasně proměnila na skladiště papíru.

V červnu nabídne brněnská přehlídka například grafické sympózium. Celý letošní 26. ročník se věnuje tématu vzdělávání v oblasti grafického designu. Profesionální tvorba jde zatím stranou, hlavní důraz kladou organizátoři na práci mladých talentů a studentů. Zajímat se budou o to, jak s nimi škola pracuje, jaké projekty museli odevzdat v rámci jednotlivých kurzů nebo jaká je obecně prestiž tuzemských grafických škol.

Historie brněnského bienále

Grafické bienále vzniklo v moravské metropoli v roce 1963, o rok později se konala První československá přehlídka plakátu a propagační grafiky. K zakladatelské generaci brněnské přehlídky patří malíř a grafik Jan Rajlich starší a teoretici umění Jiří Hlušička a Karel Holešovský.

Původní plány počítaly s expozicí tří samostatných sfér - plakátu, propagačních materiálů a výstavnické tvorby. Poslední jmenovaná byla ale tak náročná, že ji organizátoři postupně vyřadili. Od 70. let se tak v Brně představuje  především reklamní grafika, plakát či design a písmo v knihách, novinách i časopisech.

Za dosavadních 25 ročníků grafického bienále, které představují práci posledního půlstoletí, se v Brně objevila taková jména grafického designu jako Saul Bass, Roman Cieślewicz, Wim Crouwel, Alan Fletcher, Adrian Frutiger, Shigeo Fukuda, Milton Glaser, Ivan Chermayeff, Seymour Chwast, Mitsuo Katsui, Herb Lubalin, Tadanori Yokoo, Hermann Zapf a další.

Vydáno pod