Franzova předsevzetí: Digitalizovat Trnku, odhalit pomník Rilkemu

Praha – Ministerstvo kultury jedná o digitalizaci a restaurování filmů Jiřího Trnky, přičemž digitalizované Staré pověsti české by se mohly představit už na červencovém karlovarském filmovém festivalu. V Hyde Parku ČT24 to oznámil výtvarník, hudební skladatel a poradce ministra kultury Vladimír Franz, který zachování Trnkova odkazu označil za jednu ze svých priorit.

Vladimír Franz: V umění platí, že obsah si diktuje tvar (zdroj: ČT24)

Světoznámý český výtvarník Jiří Trnka stojí za režií bezmála třiceti filmů, přičemž mezi jeho nejznámější snímky patří poválečný Pérák a SS, Dobrý voják Švejk, Císařův slavík nebo Sen noci svatojánské. „Jedná se o superlativní a prvořadou položku české kinematografie,“ zhodnotil Trnkovu tvorbu ve vysílání ČT24 umělec a neúspěšný prezidentský kandidát Vladimír Franz, který na ministerstvu působí jako poradce Daniela Hermana (KDU-ČSL) pro živé umění a svou úlohu popisuje jako roli „všudybyla“ a „všetečky“.

Za svou prioritu potom označil digitalizaci Trnkových snímků stejně jako zrestaurování původních filmových pásů a o prospěšnosti tohoto kroku chce přesvědčit i ministra kultury. První remasterovaný snímek by se potom mohl promítat už letos v létě na karlovarském filmovém festivalu. „Je v jednání, že by se jako první, pilotní udělaly Staré pověsti české. Kdyby se to podařilo a předvedlo se to v Karlových Varech jako 'výkop', bylo by to báječné,“ dodává Franz.

Trnkova adaptace Jiráskových pověstí získala Stříbrného lva v Benátkách v roce 1953, Cenu švýcarské filmové kritiky ve stejném roce a Velkou cenu v kategorii loutkových filmů v Montevideu v roce 1954.

Staré pověsti české
Zdroj: ČT24/NYFF

Za své druhé předsevzetí v úloze ministerského poradce označil odhalení pomníku básníka Rainera Marii Rilkeho. „Je to jeden z velkých básníků, které Čechy daly Evropě a světu, a existuje možnost, že by v Praze mohl stát jeho pomník,“ prohlásil Franz s tím, že stélu připravil akademický sochař Stanislav Kolíbal. „Kdyby se našlo správné místo, mohla by to být evropská kulturní událost a nyní jde o to, aby tomu pan ministr dal požehnání  - nebo nad tím převzal záštitu.“

Franz: Kultura není „zábava za dělnické peníze“

Franz komentoval také ukončení činnosti ústeckého Činoherního studia a varoval před tím, že by se mohlo jednat o nebezpečný precedens pro další česká a moravská města. Přestože na ministerstvu v současnosti existují fondy na podporu regionálních divadel a orchestrů, je podle něj potřeba hledat systémové řešení, které zabrání tomu, aby se ústecká situace jinde v republice opakovala.

Zároveň apeloval na tuzemské radnice, aby divadlo nechápaly jako marginálii. „Jde o to, aby se bralo jako důstojnější téma a nikoli jako zábava za dělnické peníze,“ prohlásil. “Jsou divadla, která mají vyhraněnou poetiku a publikum je menší, než kdyby hrály řachandy. To však ještě neznamená, že je to divadlo špatné. Vždyť i daleko menší sledovanost by měla Adelheid než Kameňák, což neznamená, že je horší."