Srbsko se vyrovnává s minulostí. Na Febiofestu

Praha - Srbsko je mizerným místem pro život, ale skvělým prostorem pro umění, zaznělo z úst tamního režiséra Srdana Goluboviče na Febiofestu. Na přehlídce představil svůj film Kruhy, který mapuje, jak se občané bývalé Jugoslávie vyrovnali s válečným traumatem. Do Prahy dorazil také mladý režisér z Filipín Eduardo Roy, který na přehlídce uvádí nový film Rychlá změna, jenž vykresluje alarmující rysy transsexuální společnosti v Manile.

Ve filmu Kruhy Srdana Goluboviče se srbský voják během občanské války v Jugoslávii zastane muslimského civilisty a je zabit. Tragická události pak ovlivňuje životy obyvatel vesnice ještě po dvanácti letech. „V Srbsku jsme se s minulostí dostatečně nevyrovnali, chybí nám katarze. Nevysvětlili jsme sami sobě, co se stalo, čím jsme se provinili. To samé platí pro Bosnu i Chorvatsko. Naštěstí už mezi sebou máme normální vztahy,“ říká režisér.

Česká vlna v Jugoslávii

Sám je žákem generace režisérů, kteří studovali pražskou FAMU. „V osmdesátých letech se hlavní vlně v jugoslávské kinematografii říkalo Česká vlna. Ta generace, která u vás studovala, měla velmi specifický smysl pro humor, velmi se podobá náladě filmů Jiřího Menzela, Miloše Formana nebo Věry Chytilové,“ uvedl Golubovič.

Sám už mluví jinou filmovou řečí. Snímkem Kruhy pro sebe téma války uzavřel, v příštím filmu se chce zaměřit na současnost: „Teď mě zajímá nová vlna neoliberálního kapitalismu s jeho špinavými oligarchy, s nimiž se v současnosti musíme v Srbsku potýkat.“ V Praze Golubovič také na workshopu vyučuje, jak filmovat na chytrý telefon. Filmoví profesionálové vybírají nejlepší krátký snímek zachycený právě kamerou telefonu. Do historicky první soutěže se letos přihlásilo padesát filmů a jejich kvalita porotce příjemně překvapila.

Na další hosty Febiofestu se podívejte zde. Web ČT24 každý den ŽIVĚ nabízí tiskové konference pozvaných tvůrců a herců; jejich přehled najdete zde.