Bilance na špičkách, v igelitu i s falešnou hlavou. Tanec, jak ho neznáte

Praha – Bilance a balance, to jsou dva pojmy, s nimiž se potýká letošní dvacátý ročník festivalu Česká taneční platforma. Včera otevřela jubilejní přehlídku toho nejzajímavějšího, co se na scéně událo v uplynulé sezoně. Tanečníci se před publikem budou potit až do neděle 6. dubna.

Současný taneční trend vysledovat lze. Alespoň si to myslí ředitelka akce Kateřina Višinská. Většina choreografů prý vyjadřuje a sahá po tématu, které ho určitým způsobem vnitřně pálí. Čím dál více vyniká také silná dramaturgická linka, jež doposud novodobému tanci chyběla.

Zahájení festivalu připadlo retrospektivnímu představení Flashback Andrey Miltnerové. Je popsáno jako cesta hledání paměti těla. Autorka se inspirovala kódem barokní gestiky a podle organizátorů balancuje „precizními sekvencemi jemné gestiky a variacemi na minimalistický, opakovaný pohyb, který se posouvá v čase směrem k retrospektivě anebo představě.“

Představení hlavního programu

Antiwords, Boys Who Like To Play With Dolls, Flashback, Flashed by, Informátoři, Jezdci, Karneval zvířat, Korekce, La Loba, Řekni něco

Z loňských premiér vybrali dramaturgové do hlavního programu desítku představení. Vedle vesměs vážných témat se do ní probojoval i dětský Karneval zvířat choreografky Báry Látalové.

Vedle samotné přehlídky je Česká taneční platforma hlavně cestou, jak navázat zahraniční spolupráci a dostat představení na mezinárodní scénu. „Každý soubor, který diváci letos v hlavním programu najdou, má za sebou mezinárodní zkušenosti,“ potvrdila Višinská.

A to je pro malou, často finančně podhodnocovanou českou scénu úspěch. I proto má letošní platforma jasné motto: „Malý krok pro lidstvo, obrovský skok pro tanec.“