Zkouška orchestru: Česká filharmonie jede rallye

Praha – Ve Felliniho Zkoušce orchestru z roku 1978, která je podobenstvím psychologie davu, se hudebníci vzbouří proti svému dirigentovi. Na zkoušce orchestru České filharmonie nic takového snad nehrozí. Posluchačům jen netradičním projektem chce přiblížit, jaké to je dirigovat orchestr a co všechno se při zkouškách děje anebo by se dít mohlo.

Česká filharmonie zve na Zkoušku orchestru (zdroj: ČT24)

Zkouška, moderovaná Markem Ebenem, který zvídavě orchestr rozkládá, a režírovaná Alicí Nellis, chce vážný svět vážné hudby otevřít více širší veřejnosti. Čeští filharmonici nejsou jediní, kdo chtějí ukázat, že klasika není jen pro vyvolené a zasvěcené. Jejich brněnští kolegové hráli třeba v nákupním centru nebo v tramvaji.

„Cílem je, aby umělý předěl, který se v minulosti vytvořil mezi umělci a publikem, byl co nejmenší a kontakt co nejživější. To samozřejmě neznamená, že se vzdáváme výlučnosti, která spočívá ve vrcholné interpretaci skladeb,“ uvedl k projektu šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek.

V loňském roce filharmonie podobným způsobem hrála Mahlera a Strausse, letos výběr skladatelů podřídila Roku české hudby. Zkouší se Romance pro housle a orchestr f moll a Mazurek pro housle a orchestr od Antonína Dvořáka a suita Pohádka Josefa Suka.

Marek Eben a Jiří Bělohlávek při Zkoušce orchestru
Zdroj: Česká filharmonie/Václav Jirásek

„Neměl by to být výchovný koncert,“ přeje si průvodce zkouškou Marek Eben. Místo pánů ve fracích mohou diváci vidět, jakým způsobem se s orchestrem pracuje, a také si uvědomit, že orchestr, který vnímají většinou jako jeden celek, je složen z jednotlivců. „Najednou vidíte, že orchestr je živé těleso, které opravdu reaguje i v extrémním měřítku na to, co režisér chce. To na běžném koncertě neuvidíte. Je to, jako když jedete autem po silnici a najednou jedete rallye,“ popisuje Eben.Přirovnání z dopravy si vypůjčil i pro vyjádření pocitu, který se ho zmocnil při dirigování filharmonie. Jiří Bělohlávek mu při zkoušce taktovku půjčil. „Jako sednout si za volant dvanáctiválce, prostě to je velká kubatura. Když nemáte nic, jen ruce, mávnete a zazní zvuk, je to opojné. Určitý druh moci,“ přiznává. Takže přece jen zábavný projekt České filharmonie s Felliniho filmem něco společného má.

Co se děje při zkoušce orchestru, mají zájemci možnost zjistit ještě 25. dubna. V následujícím videu si pak mohou připomenout loňský projekt: