V nejlepším skončit. The Hilliard Ensemble se loučí na Pražském jaru

Praha – Devětašedesátý ročník Pražského jara se pro britský soubor The Hilliard Ensemble stane místem loučení. Během dnešního koncertu v Dvořákově síni Rudolfina totiž definitivně dají sbohem tuzemskému publiku. Vokalisté se rozhodli po dlouhé kariéře skončit a do Česka už nezavítají. Čeká je už jen podzimní rozloučení v londýnské Wigmore Hall. „Bude nejlepší skončit v době, kdy jsme ještě dobří,“ vysvětlil jeden z členů sestavy.

„Okamžik loučení se blíží. Nejdříve jsme uvažovali o tom, že by pod názvem souboru pokračovali mladší zpěváci. Pak nás napadlo omezit počet vystoupení, ale stejně bychom jednoho dnes museli skončit a neradi bychom se dočkali okamžiku, že nás lidé budou prosit, abychom už toho nechali,“ uvedl kontratenorista David James.

The Hilliard Ensemble se na scéně pohybovali čtyřicet let. Proslavili třeba vokální tvorbu Arvo Pärta, Johna Cage, Heinera Goebbelse nebo Heinze Holligera. Během pražského koncertu, který je do posledního místa vyprodaný, propojí starou a soudobou hudbu ve vokálních kompozicích Johanna Sebastiana Bacha a estonského skladatele Pärta.

Na vystoupení zazní také Pärtova skladba psaná v roce 2003 pro The Hilliard Ensemble. Je jí Most Holy Mother of God zkomponována pouze pro čtyři hlasy bez přidání dalších vokálních nebo instrumentálních partů. Při koncertě britskému kvartetu vypomůže třeba sopranistka Monika Mauchová nebo Claudie Reinhardová, dále kontratenorista David Goulda a basista Robert MacDonald.

  • „Z pramenů, které se zachránily a které souvisí s motety, vyplývá - jak tomu bývá u barokní hudby často - že jedinou cestou k autenticitě je pragmatismus. Bachovy rukopisy a dochované provozovací materiály odhalují, že moteta byla prováděna mnoha různými způsoby podle pěvecké a hudební vyspělosti zpěváků. A protože The Hilliard Ensemble je souborem pragmatiků, interpretujeme tato díla způsobem, který nejlépe vyhovuje a sluší právě nám,“ napsali v koncertním programu The Hilliard Ensemble.

Na Pražském jaru se The Hilliard Ensemble představili v letech 1992 a 1995. Průlomový rok byl 2001, kdy se v Praze představili s provedením hudebně-divadelního představení I Went to the House But Did Not Enter Heinera Goebbelse.