Umělcem už od dvou let? V Richard Adam Gallery to jde

Brno – U výtvarného umění nejsou důležité jen zkušenosti, ale i fantazie. A té mají děti spoustu. Brněnská Richard Adam Gallery proto pořádá letní výtvarné kurzy pro děti už od jednoho a půl roku věku. Galerie si tak doslova od plenek vychovává budoucí návštěvníky a možná i umělce.

Barva a hra – tak se jmenuje výtvarný workshop pro děti, které ještě nechodí ani do školky. Zato už chodí do výtvarné galerie, kde se mohou ponořit do tajů barev a umění. A to doslova – často se totiž maluje holýma rukama.

Tříletá Amálka si dnes vyzkoušela podobnou techniku, jakou vytvořil svá díla člen umělecké skupiny Rafani Luděk Rathouský. Ten v Richard Adam Gallery právě vystavuje obrazy, které moderní optikou reflektují výzdobu karštejnské kaple od Mistra Theodorika.

Co by se mohlo zdát pro děti příliš náročné je jim naopak velmi blízké. „My se vždycky snažíme pro děti vypíchnout spíš techniku nebo materiál, se kterým autor pracoval. Díla Luďka Rathouského jsou postavena na barevném cítění, na kontrastu barev, figury na obrazech jsou zjednodušené do geometrických tvarů. Což je vlastně základ hraní si s barvami,“ vysvětlila lektorka Irena Iškievová.

NO COMMENT: Výtvarný ateliér pro děti (zdroj: ČT24)

Důležité je i to, že si děti už od mala zvykají na galerijní prostory. „Děti tu jsou obklopeny obrazy, mají přímý kontakt s uměním. Dalším cílem je naučit je chodit do galerie: že to nemusí být nuda ale naopak zábava, že je to další místo, kde mohou trávit svůj volný čas,“ dodala lektorka. „Galerie nejsou jenom staré budovy, do kterých člověk jde v neděli ve svátečním oblečení, ale jsou určené pro každodenní provoz. Setkávat se s uměním by mělo být úplně přirozené,“ chválil si projekt otec malé Amálky Radek Suchánek.

Ve výtvarném ateliéru se během léta prostřídají všechny věkové skupiny, od dětí až po seniory. Ty nejmenší umělce by už příští týden měli vystřídat předškoláci. „To už budeme vytvářet třeba konkrétní postavy, budeme reagovat přímo na určitá díla a začneme si s dětmi povídat o tom, co se jim na obrazech líbí a nelíbí,“ uzavřela Iškievová.