Bohdan Bláhovec sleduje další show: Plzeň městem kultury

Pozornost kritiků i diváků si dokumentarista Bohdan Bláhovec získal absolventským snímkem z FAMU Show! o „výrobě“ náctileté dívčí kapely. Dlouhodobě ale sleduje i trochu jinou show - popasování se svého rodného města Plzně s titulem evropské hlavní město kultury pro rok 2015. Zajímá ho především, co západočeská metropole, která podle něho dosud svůj kulturní potenciál neuměla využít, z projektu pro svou změnu vytěží. „Uvidíme, jak to dopadne. Jestli ten film bude spíše tragédií, komedií nebo nudnou reportáží,“ říká.

Bohdan Bláhovec sleduje Plzeň - město kultury (zdroj: ČT24)

Když v boji o kulturní titul vyhrála před čtyřmi lety Plzeň nad Ostravou, byl prý překvapen. Nejen on, ale podle něho i spousta dalších Plzeňanů spíše očekávalo, že uspěje konkurenční město. A nedostatečnou podporu projektu od obyvatel města cítí stále. „Občas mám pocit, že člověka, který v Plzni žije, až škodolibě těší všechno, co se kolem projektu nepovede, že obecná atmosféra je naladěná spíš lehce škarohlídsky ve smyslu 'no, vždyť jsme vám to říkali, že se to nepovede'.“ 

A co hůř - do velkých potíží se dostala vlajková loď projektu, která k výhře Plzně nemálo přispěla. Rozsáhlá rekonstrukce pivovarnického areálu Světovar, jenž měl být po proměně v kulturní fabriku centrálním dějištěm, se nepodaří otevřít včas. Plány městu zkomplikovala kontaminace objektu nebezpečným dehtem. Světovar tak bude zřejmě aspoň středobodem dokumentu Bohdana Bláhovce, když už ne města kultury - i když možná jako smutný pomník jedné ideje.

Takhle měl po rekonstrukci vypadat areál bývalého pivovaru a kasáren Světovar. Ale nevypadá.
Zdroj: ČT24/Plzeň 2015

„Je důležité nebát se ukázat věci, které mohou být pro všechny ve finále nepříjemné. Otázkou samozřejmě je, kdo nás kam pustí a jakou hru s námi kdo sehraje,“ očekává Bláhovec, že kromě dokumentaristy musí být v tomto případě trochu i reportérem. „Mám jednoduchý klíč u všech filmů, které dělám. Nechci nikomu škodolibě ubližovat, nechci vyvolávat skandál proto, aby byl skandál, ale je pro mě důležité ve všech věcech, které dělám, nelhat,“ vysvětluje svůj přístup. I v reakci na dokument Show!, který se točil o dívčí kapele 5Angels a s jehož vyzněním nebyl manažer kapely mírně řečeno spokojen. Jeho obraz totiž nebyl ve výsledném snímku zrovna příznivý.

Výše zmíněné pravidlo má dokument s názvem Jak se PILSEN kultury se Show!, oceněnou Cenou české filmové kritiky, společné, jinak ale prý diváci nemají očekávat nic příliš podobného. „Dokument o Plzni je sofistikovanější publicistika, je mnohem víc reportážní,“ upřesnil Bláhovec.

"Zpěvačka nemůže být sádelnice!"
Zdroj: ČT24/AČFK

„Na první pohled má ryze regionální parametry, řekněme si upřímně, koho vlastně zajímá Plzeň, nebavíme-li se o pivu. Ale mně se zdálo, že je to zajímavé herní pole, kde je možné ukázat setkání občanských aktivistů, lidí z kulturního sektoru, regionálních politiků a běžných měšťanů, kteří jsou nuceni se spolu domluvit a posunout své město někam, aby všechno to, k čemu se zavázali, dávalo smysl,“ dodal, co ho na sledování projektu, které je dlouhodobé a nepříliš dynamické, přitáhlo. Točit začal v roce 2011.

Plzeň - město, které se opouští

Výhodou pro něho bylo, že osobně znal ty, kteří se na projektu města kultury podílejí, takže měl možnost dostat se do zákulisí více než coby anonymní reportér nebo filmař. A jeho zájem je veden i tím, že se v Plzni narodil. „Mám k Plzni pořád intenzivní vztah, který je intenzivní i tím, že v ní intenzivně nefunguji,“ podotkl, že z města před více než deseti lety odešel. Důvodem bylo, že neměl prostor realizovat věci, které chtěl dělat - a to je podle něho důvodem, proč řada lidí Plzeň opouští. Titul města kultury ale vnímá Bláhovec jako velkou šanci na změnu - pokud se ho Plzeň chopí.

„Nevnímám projekt evropského města kultury jako nějaký roční festival, kdy se jen vyrobí potěmkinovská vesnice, aby ten rok působil pompézně. To dle mého není cílem projektu. Má vést k obrodě města, vytáhnout z něj potenciál, který v něm je. Jde o to, aby lidi, kteří dokončí školu nebo udělají projekt, měli pocit, že ve městě můžou zůstat, že to, co zaseli, má šanci vzklíčit. Když se to nepovede, bude Plzeň fungovat tak, jak fungovala posledních dvacet let, a to znamená, že dříve nebo později se každý odhodlaný člověk vydá zkusit štěstí do Prahy nebo jiného města,“ obává se Bohdan Bláhovec.

Předem proto říká, že než pozorovat, jak si Plzeň vede v roce 2015, kdy bude městem kultury, pro něj bude zajímavější sledovat, co v Plzni z investic a idejí zůstane v roce následujícím. Jak se PILSEN kultury, bude tedy monitorovat ještě i v roce 2016.