Obývák, socha nebo noclehárna? Výtvarníci se vztahují k panelákům

Praha – Jak mladí výtvarníci vnímají život na sídlištích? Výstava v pražské Trafo Gallery pohlíží na sídliště, přetrvávající z dob socialismu na periférii městské zástavby, ne z pohledu urbanistického, ale vztahového.

Výstava Osada navazuje na kurátorský projekt Akce Zet, který hostila před čtyřmi lety ústecká Galerie Emila Filly. Kurátoři opět oslovili tytéž výtvarníky, aby vyjádřili svůj nový pohled na téma panelových sídlišť.

„Neřeší je z pohledu urbanistického nebo architektonického, ale spíš vzájemných vztahů. Máme rádi, když město slouží jako obývák, když si můžete sednout do parku, kde hraje živá hudba, a zajímalo nás, jestli to tak funguje i na sídlištích, nebo jestli tam žijí lidé, kteří něco takového nepotřebují. Protože v 70. letech sloužily paneláky jako noclehárny, lidé se ráno probudili, odjeli do práce, v pátek na chatu,“ vysvětlila jedna z kurátorek Romana Veselá.

Z výstavy Osada - sídliště očima výtvarníků
Zdroj: ČT24

Se svým vztahem k sídlišti se umělci vypořádávají fotografiemi, kresbami, objekty i prostřednictvím videí. „Všechna díla jsou o pocitu soužití, o potřebě propojení, pospolitosti,“ upozorňuje Veselá. „Například Sylva Francová fotila několik let lidi jdoucí na Jižáku na metro, pak je z fotek vystříhala a udělala zajímavou sociologickou sondu. Pavla Gajdošíková zase reaguje na periférie, využívá tamní klasickou architekturu a propojuje ji s domy, které potkáváme v jiných čtvrtích,“ upřesňuje.

Patricie Fexová patří k výtvarníkům, kteří na sídlišti vyrůstali a vnímají je pozitivně. Pro výstavu vytvořila koláž fotek obýváků s názvem Jednota bydlení. „Snažila jsem se pomocí fotografií vytvořit průřez domem,“ uvedla ke svému dílu.

Z výstavy Osada - sídliště očima výtvarníků
Zdroj: ČT24

Paneláky obklopovaly v dětství i Jiřího Frantu, který tvoří nejen na této výstavě autorskou dvojici s Davidem Böhmem. „Vnímám sídliště skoro jako sochu nebo instalaci. Líbí se mi ten šedivý prvek, mám pocit, že zmrzlinové barvy fasád spíš ubližují. Důležité ale je, že se začaly na sídlištích řešit prvky urbanismu a snaha vytvářet v nich třeba místa pro shromažďování,“ pohlíží i on na někdejší králíkárny v dobrém.

K Osadě v Trafačce se připojili ještě Ivo Pelichovský, Jan Šrámek s Veronikou Vlkovou, Martin Kochan, Miroslav Chochlík, Terezie Honsová, Tomáš Džadoň a Zbyněk Baladrán. O své umělecké dojmy ze sídlišť a vztahů v ní se podělí do 23. září.