Bílý muž a Rudá tvář: židovský western v ostravské Aréně

Ostrava - Komorní scéna Aréna v Ostravě zahajuje sezonu neobvyklou reflexí holocaustu. Vybrala hru s prvky grotesky a černého humoru světově uznávaného dramatika maďarského původu Geroge Taboriho Bílý muž a Rudá tvář. On sám ji nazval židovským westernem. Soubor hru inscenoval pod vedením polského režiséra německého původu Andrého Hübner-Ochodla.

Bílý muž a Rudá tvář odkazují na holocaust (zdroj: ČT24)

Děj Bílého muže a Rudé tváře se odehrává v poušti Skalistých hor, kde se potkává židovský obchodník a jeho postižená dcera Rút s indiánem, který ve skutečnosti indiánem není, hloupým oslem a supem mrchožroutem. S touto partou outsiderů rozehrál spisovatel maďarského původu, který žil pětadvacet let v Americe, své celoživotní téma - židovství a holocaust, jež pojímá bez patosu, s humorem, ironií a sarkasmem, zbavené všech stereotypů. „To podstatné, co z této hry zaznívá, je, že pod kůží jsou všichni lidé stejní, že navzdory všemu utrpení stále toužíme po obyčejném lidském štěstí,“ shrnuje mluvčí souboru, dramaturgyně Alice Taussiková.

Tabori napsal Bílého muže a Rudou tvář původně jako povídku, byla to poslední věc, kterou vytvořil před odchodem z New Yorku do Německa roku 1970. Inspirovala ho mimo jiné roztržka mezi černochy a bělochy v jednom newyorském nočním klubu, ve kterém se scházeli intelektuálové. „Černoši se proti nám tehdy ostře postavili a řekli, že už od nás nikdy nepřijmou žádnou pomoc,“ vzpomínal v jednom z rozhovorů autor, který zemřel v roce 2007. A další inspirací byl prý jeho přítel indián z kmene Čerokézů, který měl za ženu bělošku a byl veteránem vietnamské války. V Německu hra získala několik ocenění.

Československou premiéru měl Bílý muž a Rudá tvář v roce 1991 v Národním divadle v Praze, v režii Miroslava Krobota. Pro soubor Komorní scéna Aréna je už třetí hrou, kterou od Taboriho nastudoval. Po Goldbergovských variacích v režii Ivana Krejčího uvedl hru Jubileum. Tu již režíroval André Hübner-Ochodlo, který se na dalšího Taboriho do Ostravy vrátil. K dramatikovi, jemuž přinesla světové uznání hra Mein Kampf, ho poutá osobní vazba a podobný pohled na divadlo. 

„Učil mne na univerzitě v Giessenu. Už tam jsem zjistil, že máme stejný názor na umění. Že by totiž mělo způsobit stav sebezapomnění. Člověk by se měl cítit tak, jak se ještě nikdy necítil, a tím v sobě poznat nepoznané,“ vysvětluje režisér. Taboriho oceňuje jako vizionáře, ale také jako výborného autora dialogů. "Bílý muž a Rudá tvář jsou skvělými dialogy a monology o tom, kdo je více zasažen osudem," domnívá se.

Do hlavních rolí vybral Marka Cisovského, Pavlu Dostálovou, Petra Panzenbergera a Vladislava Georgijeva. Scénu navrhl sám režisér, dramaturgem je Tomáš Vůjtek, kostýmy jsou dílem Marty Roszkopfové. Inscenace má v Komorní scéně Aréna v Ostravě premiéru 25. října v 18:30. Soubor Komorní scéna Aréna získal řadu ocenění za jednotlivé inscenace a je také držitelem Ceny Alfréda Radoka Divadlo roku 2013.