Divadlo s akcentem peče pizzu pro KLDR a hraje dechovku k masakru

Praha - Od Argentiny po Koreu dokumentuje svět festival Akcent, který do pražské Archy přivezl zahraniční i tuzemské inscenace dokumentárního divadla. Dojde na hru vadí nevadí, hospodskou tancovačku, korejskou pizzu nebo ženské oběti. Opakujícím se tématem letošního, pátého ročníku jsou generační konfrontace.

Akcent - divadlo jako dokument (zdroj: ČT24)

Nabourat kulturní bariéry jedné z nejvíce izolovaných zemí současnosti - KLDR - se pokouší filmově-divadelní performance korejského vizuálního umělce a aktivisty Kima Hwanga. A to prostřednictvím Pizzy pro národ (recept na ni najdete ve videu níže). Inspiroval ho výrok Kim Čong-ila, jímž prohlásil, že by jeho milované jídlo - pizzu - měl ochutnat celý národ, byl to trochu výsměch. V KLDR je otevřena pouze jedna pizzerie, navíc jen pro privilegované. „Řekl jsem si, že to není fér. Natočil video recept, jak vyrobit pizzu, a propašoval ho do Severní Koreje k normálním lidem. Posílali mi zpátky fotky, dopisy,“ dodal Hwang.

Českým příspěvkem k Severní Koreji je pak Akce K, multimediální scénická montáž založená na vzpomínkách rodičů autora Alexe Švamberka a dalších pamětníků, kteří se účastnili mírové mise po skončení korejské války.

Do inscenace Jarní oběti (Svěcení jara) se děti i rodiče zapojili jako protagonisté. Členové berlínského souboru She She Pop probírají se svými matkami otázku ženské oběti v rodině a ve společnosti. Představení je uváděno ve spolupráci s Pražským divadelním festivalem německého jazyka, který v hlavním městě začíná souběžně s přehlídkou Akcent. Konfrontaci dvou generací nabídne také Můj život potom. Diváci budou mít možnost porovnat osudy protagonistů a obětí vlády vojenské junty v Argentině očima jejich dětí, dnešních třicátníků.

Divadlo Archa z vlastní produkce do programu přispěje představením vadí-nevadí.cz. Vznikalo téměř dva roky v Kostelci nad Orlicí, kde vedle sebe žijí tři společenství: čeští starousedlíci, Romové a cizinci v místním uprchlickém táboře. Na pražský Černý most zavede diváky Sídliště z plechu, v němž účinkují lidé, jejichž domovem jsou ulice a paneláky. Z tuzemské nabídky odehraje Akcent ještě také Dechovku. Soubor VOSTO5 publikum přemění na svědky skutečné poválečné události v Dobroníně na Jihlavsku, kde místní Češi povraždili během tancovačky sudetské Němce.

Na dokumentární divadlo, doplněné také o diskuse k tématu, zve Archa do 30. listopadu. Festival zahájí filmový dokument o představení Radio nenávisti, které se vrací ke genocidě ve Rwandě v polovině devadesátých let. Část programu se navíc zopakuje v plzeňském KC Peklo.