Děti, které ji proslavily, na výstavě Dagmar Hochové chybí

Brno – Téměř sto slavných i neznámých černobílých snímků Dagmar Hochové vystavila Moravská galerie v síni Camera Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. Galerie loni získala autorčinu fotografickou pozůstalost, kterou nyní postupně zpracovává. Celkové odborné zhodnocení potrvá několik let. Už nyní je podle odborníků zřejmé, že přinese řadu překvapení a zřejmě i otázek.

Dagmar Hochová proslula hlavně jako citlivá fotografka dětí a jejich her v městských kulisách. V několika letech před její smrtí ale vyšly knihy, které fotografku představily v poněkud širším záběru. V „hledání Hochové“ pokračuje i nová výstava. K vidění jsou portréty umělců, pohledy na městskou krajinu či osobitá zátiší. Galerie tak ukazuje i další silná témata, jimž se Hochová věnovala dlouhodobě. „Při jejich prezentaci jsme vsadili na kontrast slavných a docela neznámých fotografií,“ uvedl kurátor Jiří Pátek.

Dagmar Hochová, která zemřela v roce 2012, byla uznávanou představitelkou humanisticky orientované fotografie. Zaměřovala se na dokument, portrét a reportáž. Odborníci na její tvorbě oceňují schopnost zprostředkovat neopakovatelnou atmosféru a v portrétu postihnout kromě tváří také mezilidské vztahy a emoce. Zároveň jsou její fotografie cenným svědectvím dobové každodennosti.

Moravská galerie v Brně je teď největším držitelem obrazového archivu Dagmar Hochové. Z pozůstalosti totiž dostala na čtyři tisíce snímků a 300 tisíc negativů. Jejich zpracování bude trvat ještě několik let – dá se tak ale očekávat, že archiv přinese ještě řadu překvapení.

O fotografiích Dagmar Hochové hovoří kurátor Jiří Pátek (zdroj: ČT24)