Rozpočtové provizorium pozastavilo zabezpečování železničních přejezdů

Správa železnic musí kvůli státnímu rozpočtovému provizoriu odložit modernizace některých železničních přejezdů. Zrušila proto chystané tendry na zvýšení jejich bezpečnosti. Pokračovat zatím mohou jen ty stavby, u kterých už stavební firmy podepsaly smlouvy. V jihočeských Vodňanech je jedna z takových tratí, na které mělo dojít ke zvýšení bezpečnosti přejezdů třeba přidáním závor. Zatím se to ale nestane.

Video Studio ČT24
video

Správa železnic ruší zakázky na zabezpečení přejezdů

Přibýt má zabezpečení například na přejezdu v Chrobolech. Ve Vodňanech se pak má kromě nových závor přejezd i rozšířit. Trať vedoucí přes Vodňany ale není jediná, které se odklad prací kvůli rozpočtovému provizoriu týká.

„Správa železnic zatím zrušila pět soutěží, konkrétně šlo o zakázku na rekonstrukci mezi Chomutovem a Kyjicemi nebo na vybudování nového bezbariérového přístupu ve stanici Kolín,“ uvádí její mluvčí Dušan Gavenda.

Podle něj Správa železnic zakázky znovu vypíše, až bude mít jasno o rozpočtovém krytí. „Rozpočtové provizorium nám dovoluje opravy, rekonstrukce nebo i pokračování velkých staveb, nicméně nové stavby budeme moci realizovat až poté, co budeme znát výši rozpočtu pro letošní rok,“ popisuje Gavenda.

Podle silničního zákona nic jako nebezpečný přejezd neexistuje. I když je bez závor nebo dokonce světelné výstrahy, je vždy povinností řidiče auta, aby se nejdříve ujistil, že na něj může vjet. Srážce vlaku s autem totiž strojvedoucí téměř s jistotou nemůže zabránit.

Zrušené soutěže Správy železnic
Zdroj: ČT24

Nehody většinou na přejezdu bez závor

Strojvedoucí Radek Procházka řídí vlaky tři roky. Během léta měl dvě srážky s nepozornými řidiči aut. Podobnou zkušenost má podle něj většina strojvedoucích. Už při padesátikilometrové rychlosti totiž vlak brzdí až 70 merů. Většina střetů vlaků s automobily se stane na přejezdech bez závor. Často pak mají tragické následky.

Třeba v roce 2008 narazil vlak do osobního auta na přejezdu právě nedaleko Vodňan. Řidič zemřel. Trať ale nechvalně proslavily hlavně srážky vlaků, za ty nemohl žádný přejezd, ale opět lidská chyba.

V únoru 2011 osobní vlak narazil do protijedoucí lokomotivy s jedním vagónem. Jen několik set metrů od zastávky, ještě ve městě. Náraz byl přesto podle cestujících mimořádně silný.

Inspektoři navíc prověřují i stav regionální trati. Od roku 2004 jen na ní došlo ke třem srážkám vlaků, které si vyžádaly tři lidské životy a nejméně 58 zraněných. Správa železnic zdůrazňuje, že zrušení tendrů na modernizace přejezdů neznamená zrušení plánů na jejich vylepšení. K přestavbě dojde, jen se zpožděním.