Důvěra v ekonomiku po půl roce stoupla. Výrazně vzrostla ve stavebnictví a průmyslu

Důvěra v českou ekonomiku se v lednu po půl roce zvýšila. Proti loňskému prosinci stoupla o dva body na hodnotu 97,6 bodu, přičemž optimističtější jsou podnikatelé i spotřebitelé. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziročním srovnání je souhrnný i podnikatelský indikátor vyšší, zatímco důvěra spotřebitelů je na nižší úrovni. Ačkoliv ČSÚ hlásil růst důvěry už před měsícem, v lednu provedl revizi a aktuálně prosincová data značí stagnaci.

U podnikatelů byla lednová důvěra v ekonomiku proti prosinci o 2,3 bodu vyšší, dosáhla hodnoty 98,8 bodu. Zvýšila se zejména v průmyslu a stavebnictví. Mezi průmyslovými podniky vzrostla o 3,7 bodu na 97,6 bodu a mezi stavebními o 9,9 bodu na hodnotu 124,3.

„Podnikatelé v těchto odvětvích očekávají v příštích měsících růst tempa výrobní i stavební činnosti, přestože jsou stále významně limitováni nedostatkem materiálu. Právě nedostatek vstupů je i jednou z příčin očekávaného růstu cen v obou odvětvích,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

Chybějící materiál jako hlavní brzdu růstu výroby uvedlo zhruba 31 procent respondentů mezi průmyslovými podniky a téměř čtvrtinu z nich limituje nedostatečná poptávka. Ve stavebnictví 31 procent dotázaných firem vnímá jako hlavní bariéru zvýšení produkce nízký počet zaměstnanců a pětina nedostatek materiálu.

V odvětví služeb, včetně bankovního sektoru, se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila jen mírně o 0,7 bodu na hodnotu 96,5 bodu. Proti tomu v odvětví obchodu klesla o 1,2 bodu na 105 bodů.

Nižší obavy z nezaměstnanosti

Mezi spotřebiteli důvěra v ekonomiku meziměsíčně narostla o 0,2 bodu na 91,4 bodu, což podle statistiků souvisí mimo jiné s tím, že ubylo domácností, které negativně hodnotí svou stávající finanční situací ve srovnání s obdobím uplynulých dvanácti měsíců.

„V lednu se ve srovnání s minulým měsícem zvýšil počet domácností, které oproti minulému roku očekávají v následujících měsících vyšší útratu za velké nákupy. A to i přesto, že setrvale roste počet respondentů, kteří v následujícím roce očekávají zhoršení své finanční situace a obavy z růstu cen zůstávají na rekordní úrovni,“ doplnila k důvěře spotřebitelů Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.

Podle statistiků se naopak mírně snížily obavy spotřebitelů z růstu nezaměstnanosti. Počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujícím roce uspoří nějaké peníze, se téměř nezměnil.

ČSÚ od začátku roku opět upravil výpočet bazických indexů důvěry. „Pro rok 2022 bude bazické období vypočteno jako průměr údajů za období leden 2003 až prosinec 2021,“ uvedl. Doplnil, že dlouhodobý průměr se přepočítává jednou ročně od ledna.