Škoda Auto většinově obnovila výrobu, na plnou kapacitu ale zatím nepojede

Události: Škoda končí dvoutýdenní odstávku (zdroj: ČT24)

Dvoutýdenní odstávka Škody Auto skončila, ve většině provozů už obnovili výrobu. Omezení bylo způsobené nedostatkem čipů. Výroba ale nejspíš na plnou kapacitu nepojede ani teď – automobilka už oznámila, že situace významně zatíží hospodaření firmy ve čtvrtém čtvrtletí.  Zvýší proto nákladovou kázeň a zavede program na zvyšování efektivity.

Pro zaměstnance největší české automobilky byly poslední dva týdny nezvyklou situací – ve výrobním provozu se vše zastavilo a až do neděle byli doma. Většina pracovníků je podle svých slov ráda, že se mohla vrátit do práce.

Škoda věří, že výrobu už znovu zastavovat nebude. „V krátkodobém horizontu už vidíme, že v listopadu a prosinci zvládneme vyrábět v téměř běžném režimu. A doufáme, že se po prvním čtvrtletí příštího roku vrátíme k úplnému normálu,“ řekl k obnovení výroby předseda představenstva Thomas Schäfer. Šéf automobilky zároveň ubezpečil, že se nikdo ze zaměstnanců nemusí bát o práci.

Problémy společnosti ale zásadně ovlivňují i její dodavatele. Firma Kasko z Uherskohradišťska dodává Škodě plastové díly. A stějně jako Škoda musela zastavit na dva týdny svůj provoz i ona. „Jsme na Škodě Auto závislí. Ekonomicky krvácíme celého půl roku a jenom díky tomu, že jsme firma, která třicet let šetřila, jsme ekonomicky silní, nemáme žádné úvěry, tak to přežíváme, ale donekonečna to nejde,“ říká výkonný ředitel firmy Petr Valda.

Nedostatek čipů trápí všechny

Škoda v tiskové zprávě uvedla, že nedostatek čipů a s tím spojené výrazné omezení výroby významně zatíží celé čtvrté čtvrtletí. Automobilka proto bude reagovat zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého programu na zvyšování efektivity.

Problémy kvůli nedostatku čipů řeší ale i další tuzemští výrobci. Toyota letos výrobu také na několik týdnu přerušila, i tady se teď prý situace ale lepší. Automobilka Hyundai zatím problémy nepocítila. „Zatím jsme nemuseli kvůli nedostatku čipů zrušit ani jednu směnu. Situace je ale taková, že nejsme schopni předvídat na jakékoliv delší období,“ říká její mluvčí Petr Michník.

Právě nejistota je pro firmy v automobilovém průmyslu největší problém. To, že se výrobní linky znovu nebudou muset zastavit, totiž s jistotou nemůže říct nikdo.