Británie chce znovu sjednotit železniční síť pod kontrolu státu

Velká Británie plánuje vrátit národní železniční síť zpět pod kontrolu státu. Vláda tak přehodnotí jeden z nejkontroverznějších bodů privatizace provedené konzervativními vládami v 80. a 90. letech minulého století, uvedla agentura AP.

Podle oznámeného plánu vláda vytvoří nový státní subjekt nazvaný Great British Railways (GBR), který bude vlastnit veškerou železniční infrastrukturu, stanovovat ceny jízdného, shromažďovat tržby z prodeje jízdenek a provozovat jednotné internetové stránky s prodejem jízdenek. Soukromé společnosti budou nadále provozovat vlaky na základě dohod se státem.

Vláda premiéra Borise Johnsona uvedla, že tento krok ukončí čtvrt století trvající rozdělení, které vytvořilo zmatek a nákladnou směsici soukromě provozovaných vlaků na základě koncesí.

Konzervativci

Systém byl vytvořen po privatizaci železnic za premiéra Johna Majora, který stejně jako Johnson vedl vládu Konzervativní strany. Privatizace přišla po prodeji dalšího státního majetku, který začal za vlády Margaret Thatcherové.

Vláda si i po privatizaci nechala ve vlastnictví infrastrukturu, jako železniční tratě a stanice. Železniční služby však provozují soukromé společnosti na základě řady regionálních koncesí. To v posledních letech vedlo k vysokým cenám, neefektivnosti a řadě nepříjemných událostí, kdy zavedení nových jízdních řádů způsobilo, že cestující někde uvázli a byli naštvaní kvůli nedostatku spojů. Pandemie covidu-19 tento problém zhoršila, protože počet cestujících klesl. To také přimělo vládu, aby znovu tento model přezkoumala.

V rámci první fáze několikaletého plánu bude příští měsíc zavedeno flexibilní předplatné, které má zohlednit zvýšení práce z domova. Ta se pro mnoho dojíždějících stala v době koronavirových omezení běžná, napsala agentura Reuters.