Lékárny prodaly za první rok pandemie desítky milionů roušek a respirátorů, dřív se prodávaly jen málo

Až o 4300 procent vzrostla za poslední rok poptávka po rouškách či respirátorech. Z dříve opomíjeného zboží se tak stal nejprodávanější sortiment lékáren. České televizi to potvrdilo šest oslovených lékárenských řetězců. Aktuálně je největší zájem o respirátory třídy FFP2 a KN95, které jsou nyní povinné v obchodech, u lékařů nebo v MHD.

Jednotlivé lékárny od března 2020 do letošního února prodaly statisíce až miliony kusů ochrany dýchacích cest, jako jsou roušky, respirátory a nanoroušky. Lékárny Magistra prodaly téměř 20 milionů kusů, přibližně 18,5 milionu kusů prodal za celou dobu pandemie e-shop Lékárna.cz.

Podle lékáren se ochranné pomůcky před pandemií covidu-19 prodávaly ojediněle. Některé z nich respirátory ani nanoroušky neměly vůbec v nabídce. „Poptávka se celkově zvýšila o tisíce procent. Před koronakrizí byl prodej tohoto sortimentu pouze marginální,“ popsala zájem Kateřina Schotliová z e-lékárny Pilulka. „Obratově jsme zaznamenali nárůst cca o 4300 procent. Mezitýdenní skokové nárůsty jsou v roce 2021 v rozmezí 1000 až 2500 procent,“ uvedla vedoucí komunikace Romana Žatecká z Lékárna.cz.

Vyprodané sklady kvůli vládním opatřením

Z dat lékáren vyplývá, že největší zájem byl v první vlně o roušky a v druhé vlně o respirátory. Nanoroušky se začaly prodávat nedávno. „Růst poptávky vždy přímo kopíruje vládní nařízení i jen samotné uvažování nad opatřeními,“ popsala Alice Dosedlová, ředitelka sítě Chytrá lékárna.

„Nejvytíženější byl určitě loňský přelom února a března, kdy se objevili první pozitivně testovaní v okolních zemích. Dále to byl přelom října a listopadu loňského roku a poté opět letošní únor, kdy se v médiích objevila informace o povinnosti nosit FFP2 respirátory nebo dvě roušky na místech, jako jsou obchody, veřejná doprava a podobně,“ komentovala Kateřina Schotliová.

Zájem o nákup ochranných prostředků se zvyšuje vždy poté, co ministerstvo zdravotnictví vydá nové opatření. „K vyprodání došlo přibližně v polovině září, kdy se děti vracely do škol. Na jaře se nedalo sehnat skoro nic a vyprodáno bylo prakticky pořád,“ popsal výpadky žádaného zboží majitel lékáren Devětsil Jan Jerhot. „V uplynulých dnech se leckde vyprodalo za den to, co obvykle stačí na tři týdny,“ upřesnil Michal Petrov z lékáren Dr. Max. 

Z ochrany dýchacích cest se stal módní hit

Podle Žatecké z e-shopu Lékárna prošla poptávka po rouškách v covidovém roce zajímavým vývojem. „Prvopočáteční zájem o roušky se postupně měnil v poptávku po rouškách s veselými dětskými motivy a po rouškách barevných. Dnes se zákazníci zajímají o roušky designové nebo z nanomateriálů,“ řekla.

„V březnu minulého roku bylo slovo rouška druhým nejvyhledávanějším na našem e-shopu, hned po paralenu,“ řekl Petrov z Dr. Maxe a dodal, že se stále drží na vysokých příčkách vyhledávání.

Češi se zajímají, odkud roušky pochází. „U roušek se zákazník velmi aktivně zajímal o jejich původ a preferoval českou výrobu i za vyšší cenu. U respirátorů to je obdobné, ale přece jen jsou dražší, takže ta akceptace vyšší ceny je jen do určité úrovně,“ uzavřela Žatecká z Lékárna.cz.