Google pod tlakem Austrálie spojí síly s News Corp, Facebook přestane sdílet odkazy na zprávy

Americký Google podepsal tříletou smlouvu na prodej zpráv s mediální společností News Corp Ruperta Murdocha. Firmy budou sdílet příjmy z reklamy, vytvoří platformu pro předplatné a skrze YouTube hodlají rozvíjet audio- a videožurnalistiku. Google tak reaguje na tlaky, aby mediálním společnostem platil za obsah. Ve středu také provozovatel sociální sítě Facebook oznámil, že zablokuje uživatelům a mediálním firmám v Austrálii možnost sdílet odkazy na zprávy.

Dle agentury Reuters je smlouva s News Corp jednou z nejrozsáhlejších, jakou kdy Google podepsal. Murdoch kritizoval Google za jeho praktiky dlouhodobě. Firma News Corp vyvíjela tlak na regulační orgány po celém světě, aby technologickou společnost rozdělily, a kritizovala ji za to, že úmyslně poškozuje vydavatele.

Google se dostal pod tlak v Austrálii, kde se i díky stížnostem News Corp, která je největším vlastníkem médií v zemi, chystají jedny z nejpřísnějších opatření proti technologickým společnostem na světě. Murdoch už si dříve zajistil platby od dalších technologických gigantů Applu a Facebooku za poskytování obsahu pro jejich služby Apple News a Facebook News.

Dohoda s News Corp přichází poté, co Google souhlasil, že během tří let zaplatí 121členné skupině francouzských vydavatelů zpráv 76 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), aby ukončil více než rok trvající spor o autorská práva. Vyplývá to z dokumentů, do kterých nahlédla Reuters. O podobných dohodách jedná technologický gigant i s hlavními vydavateli v Británii, Německu, Brazílii a v Argentině.

Už v pondělí oznámila licenční dohodu s Googlem o placení za zprávy australská mediální společnost Seven West Media. Canberra se zákon, který by z Austrálie učinil první zemi světa, která Google a další velké internetové firmy donutí platit za zpravodajský obsah, chystá přijmout v příštích dnech.

Facebook zablokuje sdílení odkazů na zprávy

Kvůli chystanému přijetí zmiňovaného zákona mění svůj postup v Austrálii také Facebook. Podle provozovatele této sociální sítě předloha „zásadně nechápe“ vztah mezi technologickými platformami a vydavateli. Jen loni firma podle svého vyjádření pomohla australským vydavatelům díky sdíleným odkazům vydělat 407 milionů australských dolarů (6,76 miliardy korun).

Facebook nyní oznámil, že jeho australští uživatelé nebudou moci číst a sdílet zpravodajský obsah. Australským vydavatelům zpráv pak společnost omezí možnost ho na jejích stránkách zveřejňovat nebo sdílet.