Soud zrušil zadržení letadel ČSA na pražském letišti, tvrdí Smartwings

Obvodní soud pro Prahu 6 podle Smartwings zrušil předběžným opatřením zadržení dvou letadel z flotily Českých aerolinií (ČSA). Zadržení letadel soud vyhodnotil jako v rozporu s ochranným opatřením, pod kterým nyní ČSA jsou, řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Podle ní by tak aerolinky měly letouny dostat zpět. Letadla na začátku února kvůli nesplaceným fakturám zabavil podnik Czech Airlines Technics (CSAT), tedy dceřiná firma Letiště Praha. Společnost se zatím k věci nevyjádřila.

Podle ČSA, které patří do skupiny Smartwings, bylo zadržení letadel od počátku protiprávní, protože na firmu se vztahuje ochranné moratorium před věřiteli. Aerolinky se proto obrátily na soud.

Podle dopravce nyní soud jeho stížnosti vyhověl. „Mimo jiné konstatoval, že pokud by předběžné opatření nařízeno nebylo, mohlo by dojít k faktické likvidaci provozu ČSA. Dále soud shledal, že postup skupiny Letiště Praha je v rozporu s principy mimořádného moratoria vydaného ve prospěch ČSA za účelem poskytnutí prostoru k překonání finančních problémů při zachování a udržení stávajícího provozu,“ uvedla v pondělí skupina Smartwings. Po tomto rozhodnutí musí podle Smartwings CSAT okamžitě zadržené letouny vrátit. 

CSAT zatím rozhodnutí soudu nekomentovalo. Po zadržení letadel na začátku února však firma odmítla, že by šlo o porušení moratoria. „CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ řekla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková.

Společnost podle ní v době krize musí postupovat na ochranu svých zájmů jako řádný hospodář. Zároveň odmítla, že by zadržení mohlo provoz ČSA ohrozit, koncern Smartwings vlastní přes čtyřicet letadel.

Smartwings žádají o pomoc stát

České aerolinie musely po zadržení letadel zrušit některé pravidelné linky, na kterých letadla ATR létaly. Podle dopravce má situace i mezinárodní důsledky, protože vlastníky strojů jsou zahraniční společnosti a ČSA je pouze provozují.

Smartwings a ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun, bez ní podle skupin čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.