Obchod naskočil na příznivou vlnu. Není ale jasné, jak dlouho potrvá a kde

Letošní prázdninové utrácení analytiky příjemně překvapilo. Místo očekávané stagnace hovoří čísla za červenec o téměř dvouprocentním růstu, jak v meziročním, tak v meziměsíčním srovnání. Stál za tím odlišný způsob trávení léta, než na jaký byli Češi zvyklí. Dařilo se prodejcům sportovního zboží, rostly i nákupy zboží přes internet. Výhled do dalších měsíců už ale podle oslovených ekonomů tak pozitivní není.

Video Události
video

Události: Obchodníkům se začalo dařit, vyhlídky jsou ale nejisté

K těm, kteří se svezli s jarním a letním nakupováním patří například obchodníci se zbožím pro cyklisty. „Nákupní chování je stále stejné, změna ve zboží, protože to se rychle vyprodalo po nákupním boomu po otevření na jaře a ne vše jsme byli schopni doobjednat,“ řekl spolumajitel obchodu se sportovním vybavením Jaromír Fic.

Výrobci už jim teď posílají modely pro příští rok, ty letošní jsou vyprodané. „Celé léto je o třetinu lepší než loni, a to i přes to, že začátek léta byl hodně divoký a měli jsme obavy, co bude,“ vzpomíná Fic. 

V dubnu u nich také lidé mnohem víc nakupovali přes internet. Teď už se jim on-line prodeje vracejí do normálu. Mírnou obavu mají z blížící se zimní sezony. Pokud by rostoucí čísla nakažených znovu uzavřela hranice, zřejmě by to pocítili na prodeji lyží. Jejich zákazníci často jezdí na dovolenou například do Alp.

Příznivý trend zažívali také prodejci volnočasového a sportovního oblečení. „Od května, kdy se otevřely prodejny, jsme byli velmi mile překvapení. Zákazníci chodí, nakupují,“ řekl generální ředitel obchodu s tímto zbožím Zdeněk Pošíval. V červenci a srpnu si tak udrželi čísla z předchozích let.

Kamenných prodejen mají v Česku asi sto, většinou v centrech velkých měst. Do Vánoc by ale chtěli spustit nový web, který by jim alespoň částečně pomohl vynahradit ztráty při případné druhé vlně koronavirové nákazy. Na jaře totiž viděli, že lidé do obchodů neradi chodí v rouškách. „Jistou nervozitu cítíme, protože druhá vlna asi bude, ale každopádně zákazníci jako takoví to v tuhle chvíli zatím neprojevují a nakupují,“ dodal Pošíval. 

Také analytici hovoří o uplynulých měsících s optimismem. „Prozatím ta čísla posledních měsíců byla spíše optimističtější a naznačují, že by maloobchodní tržby za celý rok nemusely nijak výrazně klesnout, což se ještě před nedávnem předpokládalo, a mohly by zhruba stagnovat,“ řekl hlavní ekonom ING Bank pro Česko Jakub Seidler.

Rozporuplná je situace kolem prodeje aut. V jednom z velkých autocenter se od května situace již zlepšovala. Dnes už se jim ztráty daří dohánět, ojetých vozů dokonce prodávají více. Zájem je také ze strany firem. Brzdí je ale pomalejší dodávky od výrobců, uvedla spolumajitelka Martina Šmuclerová Sládková.

„Firmy nevyráběly tak, jak měly. Dodavatelský řetězec asi také úplně nefungoval na sto procent, to pociťujeme, dodání jsou delší než loni,“ řekl vedoucí oddělení prodeje Tomáš Larva. Zatímco dříve jim kamiony dovážely zboží každý týden, nyní musejí čekat.

„Automobilky nemají jasný odhad toho, jak se bude vyvíjet spotřebitelská nálada v jednotlivých částech, a to se promítá i do toho, jaká vozidla se prodávají,“ zmínil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Zákazníci – podle svazu i některých prodejců – v posledních měsících častěji nakupují větší a dražší vozy. Dávají přednost těm s benzínovým motorem.

Koronavirus naopak výrazně snížil například prodeje formálních oděvů. Lidé častěji pracovali z domova. Výrobcům také škodil propad cestovního ruchu, protože turisté tvoří důležitou část poptávky.

Cestovní ruch je letos bit hlavně tam, kam přijelo rekordně málo turistů. Například v Karlových Varech. „Hotely se snažily, otevřely pro českou klientelu. Myslím si, že Karlovy Vary navštívilo docela dost lidí, ale globálně chybí zahraniční klientela,“ řekl předseda karlovarské sekce Asociace hotelů a restaurací Jan Kronika. 

Rozdíl cítí především vícehvězdičkové hotely. Doprovodné a zdravotnické služby se v nich často omezily pouze na prodloužené víkendy. A to už poznává i personál. „Mám o 80 procent klientů méně. Jsem samoživitelka a je pro mě opravdu těžké se tak uživit a zaplatit všechny poplatky, které mám,“ řekla pedikérka v hotelu Alena Syrová. 

Kritickou sezonu mají například i prodejci suvenýrů. Karlovarské vřídlo sice tryská, ale z tradičních konviček u něj popíjí málokdo. „Co tady bylo pár Čechů, tak ti měli vouchery, ale ne na to, aby si kupovali náš sortiment, pohárky, magnetky a takové věci,“ přibližuje karlovarský prodejce suvenýrů Miroslav Schneider.

Pro svůj obvyklý provoz by on a jeho kolegové potřebovali, aby se na vyprázdněné chodníky kolem hotelů vrátili ve větším počtu Němci, Rusové, Italové nebo hosté z Asie.