Tržby obchodníků v únoru zrychlily růst na 7,4 procenta. Až březen ale ukáže skutečné dopady koronaviru

Meziroční růst tržeb obchodníků, kromě prodejů motorových vozidel, v únoru zrychlil na 7,4 procenta z lednových revidovaných pěti procent. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Obava z koronavirové nákazy se v posledních únorových dnech projevila zvýšeným zájmem o některé druhy trvanlivých potravin a hygienického a drogistického zboží, podotkli statistici.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Zdeněk Fiamoli

„Meziroční růst maloobchodních tržeb byl ovlivněn také vyšším počtem kalendářních dní v letošním roce. Tržby za prodej potravin vzrostly meziročně o 5,3 procenta, prodej nepotravinářského zboží se zvýšil o 10,5 procenta. Nejvíce vzrostly tržby internetových obchodů, vyšší tržby však vykázaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen,“ sdělila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Letošní únor měl o jeden kalendářní den více než loňský, pracovních dní bylo stejně. Maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy se meziročně zvýšily o 3,9 procenta.

Únor byl posledním před-koronavirovým měsícem, a nepřinesl tak podle analytiků žádná velká překvapení nejenom na straně výroby, a vlastně ani spotřeby.

„Spotřebitelé reálně utratili o necelá čtyři procenta více než loni ve stejném měsíci a více utráceli především za drogerii, vybavení domácnosti a elektroniku. Na své si přišly opět internetové obchody, jejichž tržby tentokrát poskočily o více než 19 procent,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Čekání na březnové údaje

„Samotný ČSÚ zmiňuje, že se v prodejích již částečně projevilo předzásobení spojené s obavami z šíření koronaviru, které v první fázi dočasně nastalo již v únoru. Zrychlení růstu prodejů potravin tak lze připsat již efektu předzásobení, nejen vlivu vyššího počtu pracovních dní,“ dodává hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Chování spotřebitelů v tomto měsíci ještě podle Dufka ale nijak významně nevybočovalo z předchozích kolejí daných rostoucí kupní silou. „Únorové výsledky jsou vlastně už jen ,dávnou‘ minulostí, kterou překryl nástup koronakrize lámající téměř všechny dosavadní trendy. Teprve březnové výsledky naznačí, jak moc byla česká ekonomika zasažena nástupem restriktivních opatření a jak výrazně se změnilo chování spotřebitelů,“ upozorňuje Dufek.

Už teď je možné ale podle něho říct, že březnové nákupy potravin byly pravděpodobně rekordní. „A internetoví obchodníci zažili nápor srovnatelný snad jen s Vánocemi,“ dodal.

Problémy automobilek

Prodeje motorových vozidel pokračovaly v únoru v poklesu, a to meziročně o pět procent. „To však do jisté míry naznačily již nové registrace automobilů, které v tuzemské ekonomice meziročně poklesly o osm procent. Obdobný meziroční pokles o sedm procent zaznamenaly nové registrace v EU. Obecně se automobilový sektor, a nejen ten, dostane letos v souvislosti s šířením koronaviru do výrazných problémů,“ konstatuje Seidler.

V Číně, největším automobilovém trhu světa, prodeje osobních automobilů v únoru meziročně propadly o 82 procent.

„A ačkoli se čínský trh začne postupně zotavovat, problémy se mezitím přenesly do dalších zemí. Březnové prodeje automobilů tak budou velmi slabé, a v dubnu se dále zhorší. Doposud zveřejněné hodnoty přinesly výrazné propady, například v Německu prodeje nových automobilů meziročně propadly v březnu o téměř 40 procent, v tuzemské ekonomice pak o 36 procent,“ dodává Seidler.

Celková čísla maloobchodu však budou poznamenaná propadem tržeb v restauracích a hotelech, který nastal po uzavření jejich provozoven. I proto budou březnová čísla daleko zajímavější, protože zároveň ukážou, jak silným útlumem si toto významné odvětví služeb prochází, a rovněž naznačí rychlost a hloubku recese české ekonomiky.