Do lounské vagonky nemohou její zaměstnanci. Kvůli sporu o přístup do areálu mají volno

Zaměstnanci lounské vagonky Legios Loco nemají chodit do pátku do práce. Graduje tak spor o přístup do areálu, kde firma působí. Managementu Legiosu zakázala vstup insolvenční správkyně firmy Heavy Machinery Services (HMS), které komplex patří a vagonce jej dosud pronajímala. V Lounech již kvůli sporům mezi Legiosem a HMS zasahovala policie.

Podle ředitele Legios Loco Petra Vlčka dala insolvenční správkyně HMS Petra Hýsková nájemci na konci června výpověď bez udání výpovědní doby. Prvního červencového dne pak nechala areál uzavřít. „Znemožnili nám přístup do areálu, jak dělníkům, tak managementu,“ uvedl Vlček. Nyní vydalo vedení firmy zaměstnancům pokyn, aby do pátku nechodili do práce.

Podle správkyně Hýskové Legios Loco nespolupracuje a jedná obstrukčně. Ujistila, že její postup je v zájmu věřitelů, aby byly maximálně uspokojeny všechny pohledávky, zůstala zachována výroba a podnik i jeho zaměstnanci měli do budoucna perspektivu. 

Legios chce zabránit nástupu Strnada

Novým nájemcem by měla být společnost DAKO-CZ z holdingu Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada. Ta chce areál dál provozovat a převzít zaměstnance Legiosu. Vedení DAKO-CZ se spolu s insolvenční správkyní setkalo se zaměstnanci, kterým nabídlo návrat do firmy HMS, kde působili před příchodem Legios Loco.

Tomu ale chce Legios Loco zabránit. Právníci firmy se obrátili na soudy se stížnostmi a žádostí o předběžná opatření. „Věříme, že do pátku justice dá vědět. Dnes (v pondělí) jsme měli schůzku se zaměstnanci a oznámili jim, že mají zůstat do té doby doma, v pondělí se s nimi znovu sejdeme,“ uvedl ředitel Vlček. Legios Loco se obrátila na soud v Českých Budějovicích, který řeší úpadek firmy HMS, i na lounský soud.

V Lounech zasahovala kvůli sporům o přístup do areálu HMS i policie. Po jeho uzavření se chtěly dovnitř dostat stovky zaměstnanců Legios Loco a střetly se dvě znesvářené ochranky. Oddělit je se policistům podařilo až po varovném výstřelu.

Spor o areál

Situace, kdy lounský areál využívá jiná firma, než jej vlastní, je důsledkem problémů Heavy Machinery Services. Společnost, která vznikla v 90. letech z původních dílen ČSD, vyráběla především nákladní vozy a v malém rozsahu i lokomotivy nejprve pod názvem LOSTR (resp. Lounské strojírny), později Legios. Úpadek společnost vyhlásila v roce 2014, již pod názvem HMS.

Její výrobu poté převzala společnost Legios Loco, jejíž akcie patří firmě se sídlem na Kypru, která tedy není s HMS majetkově propojena. Legios Loco zaměstnává v Lounech, Horním Slavkově a Nymburku zhruba 1200 lidí.