Automobilky zažívají zvrat podobný ropnému šoku ze 70. let. Změnit se snaží i ty německé

Německé automobilky, páteř největší evropské ekonomiky, nyní vstupují do náročné doby. Jejími hlavními kapitolami jsou elektromobilita, robotika či přísnější emisní normy. Firmy se tak stále víc uchylují k netradičním spojenectvím či ke spolupráci s konkurenty. 

Video Události
video

Události: Potíže německých automobilek

Robotika a umělá inteligence zase hýbou celou automobilovou branží a pro tradiční německé výrobce představují jak šanci, tak hrozbu. Vpádem na silnice hrozí Google nebo Apple. Tvrdě by německé výrobce mohl zasáhnout i brexit nebo obchodní válka s USA. Čína se navíc z klíčového odběratele mění na dravého konkurenta – i díky zákonu o investicích, který Peking schválil minulý měsíc.

Německé automobilky proto překračují letitá tabu. Například němečtí výrobci automobilů a tradiční rivalové Daimler a BMW se před časem dohodli na spolupráci při vývoji nových technologií pro automatické řízení. Dohodnuté partnerství firmy označily za „dlouhodobou strategickou spolupráci“, která se bude zpočátku soustředit například na automatizaci jízdy po dálnici či parkování.

Již dříve se tyto automobilky, jejichž značky Mercedes-Benz a BMW si ostře konkurují na trhu s luxusními vozy, dohodly, že spojí své síly v oblasti nabídky nových služeb mobility, jako je sdílení aut a dobíjení elektrických vozů.

Elektromobil na veletrhu v Šanghaji.
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Zhang jinggang

„Současné změny jsou velmi podobné takzvaným ropným šokům v 70. letech, kdy náhlý cenový skok ropy donutil automobilky zmenšovat vozidla a uvažovat o nových úsporných způsobech pohonu. Tehdy nastoupily naftové motory, které mají mnohem menší spotřebu, a vlastně se to trošku opakuje nyní,“ uvedl v pořadu Horizont ČT24 šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Svého pokulhávání ve vývoji samořízených vozů si je vědoma i další německá automobilka, Volkswagen. Šéf koncernu Herbert Diess loni v listopadu uvedl, že VW zaostává v oblasti vývoje samořízených vozů za firmou Waymo (divize Googlu) ze skupiny Alphabet zhruba o dva roky. „Musíme přiznat, že společnost Waymo je před námi, pravděpodobně o jeden nebo dva roky. Ale jsme odhodláni dohonit ji. Hra ještě není ztracena, hodně závisí také na regulaci,“ řekl Diess.

Koncern Volkswagen, kam patří i automobilka Škoda Auto, hodlá do roku 2023 investovat téměř 44 miliard eur (zhruba 1,1 bilionu korun) do vozidel s elektrickým pohonem, autonomního řízení, nových dopravních služeb a digitalizace svých automobilů a továren. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. Prozkoumá rovněž možnost užší spolupráce s americkou automobilkou Ford Motor.

Volkswagen se také spojí s americkým koncernem Amazon, aby zvýšil produktivitu svých továren. Dosáhnout toho hodlá lepším propojením výrobních dat za pomoci cloudové technologie Amazonu. VW spolupracuje v oblasti cloudových služeb i s Microsoftem. Tato americká firma mu zase pomáhá propojovat jeho automobily.

Německé automobilky jsou nyní oslabeny emisním skandálem dieselgate i přechodem na přísnější emisní normy. Tvrdě by je mohl zasáhnout i brexit nebo obchodní válka s USA. Čína se navíc z klíčového odběratele mění na dravého konkurenta.

Německý týdeník Der Spiegel navíc nedávno napsal, že Evropská komise chce vyměřit automobilkám Daimler, BMW a Volkswagen každé pokutu ve výši jedné miliardy eur (přes 25 miliard korun) za jejich tajnou dohodu o snížení účinnosti systému filtrace výfukových plynů. 

Strategická spolupráce mezi německými výrobci automobilů není neobvyklá, ale firmy, které porušily pravidla EU o hospodářské soutěži, čelí pokutám až do výše deseti procent ročních tržeb. Ty v případě BMW, Daimleru a Volkswagenu dosahují celkově téměř 500 miliard eur.

Erich Handl se domnívá, že trend doby směřuje k vodíku. „Je to znát zejména u japonských výrobců, jako je právě třeba Toyota, která vůbec elektromobily nevyrábí. Sází na taková kompromisní řešení v podobě hybridů a právě spíš směřuje k tomu vodíkovému pohonu,“ upozornil. I Mercedes spolu s BMW chtějí investovat do vodíkových motorů.