Mzdy zaměstnanců Škody Auto letos vzrostou o 2500 korun

Tarifní mzdy zaměstnanců v automobilce Škoda Auto vzrostou s platností od dubna o 2500 korun měsíčně. Firma se na tom dohodla s odbory, skončilo tak kolektivní vyjednávání. Průměrná hrubá mzda zaměstnance, který je odměňován na základě tarifů, loni ve společnosti činila 51 275 korun, uvedla Škoda Auto.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: David Taneček

Firma se s odboráři dohodla opět na roční platnosti smlouvy. Zvýšení mezd o pevnou částku požadovaly odbory. Podle odborového předáka Jaroslava Povšíka byla „vysněná částka“ čtyři tisíce korun. Pevná částka představuje rozdílný procentuální nárůst v různých tarifních třídách, v nejnižší platové třídě je procentuální růst nejvyšší.

Přesto je Povšík s výsledkem vyjednávání spokojen. „Vyjednávání jsme pojali letos jako konzervativní, je to kvůli budoucnosti a určitým potížím ve společnosti Volkswagen. Podařilo se dohodnout dobrých hodnot jak v příplatcích, tak bonusech. Vycházeli jsme také z toho, že v loňském roce byla kolektivní smlouva extrémně silná, takže se na to dobře stavěly hodnoty. Hlavní je, že dochází k velké spokojenosti zaměstnanců,“ uvedl pro Českou televizi Povšík.

Odboráři na svém webu v pátek uvedli, že díky zvýšení tarifů se zvedne například také osobní ohodnocení, které se z tarifní mzdy vypočítává. V průměru by to mělo být o 380 korun. Vzroste také odměna za směny navíc, za noční směnu z pátku na sobotu dostanou zaměstnanci o sto korun víc, celkem tedy 1400 korun, za sobotní ranní směnu dostanou 1500 korun, rovněž o 100 korun více než dosud.

Zaměstnanci v květnu obdrží na své účty také mimořádný bonus, který letos činí 65 tisíc korun. Je tak vyšší než loni, kdy dostali 60 tisíc korun. Bonus vzrostl i navzdory nižšímu zisku, nekonsolidovaný zisk po zdanění firmě loni klesl o devět procent na 28,9 miliardy korun.

„Novou kolektivní smlouvou jsme společně se sociálním partnerem KOVO dosáhli výsledku, který na jedné straně odráží náročné tržní prostředí a současně oceňuje výkon zaměstnanců společnosti Škoda Auto,“ řekl předseda představenstva společnosti Bernhard Maier.

Firma si podle něj nyní nemůže dovolit mimořádně vysoký růst tarifních mezd, protože v příštích letech musí masivně investovat do nových technologií, například souvisejících s příchodem elektromobility. „Naším cílem je dlouhodobé zajištění konkurenceschopnosti společnosti Škoda Auto, a tím i pracovních míst pro naše zaměstnance. Děkuji Odborům KOVO pod vedením Jaroslava Povšíka za konstruktivní jednání, vedená v ovzduší vzájemné důvěry,“ dodal Maier.

Již před koncem loňského roku se odborům podařilo v rámci první části kolektivního vyjednávání vyjednat například pracovní dobu na rok 2019 nebo vánoční bonusy. Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela loni v dubnu. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna 2018 o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy, šlo o rekordní navýšení mezd ve Škodě.

Mzdy jsou vyšší než v jiných automobilkách

Mzdy ve Škodě Auto jsou vyšší než v jiných českých automobilkách. Například v kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) činí průměrná dělnická mzda zhruba 34 500 korun. V nošovickém Hyundai je průměrná hrubá měsíční mzda v celém závodě 42 tisíc korun a v dělnických profesích zhruba 38 500 korun.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.