České dráhy zaplatí za kartel 48 milionů korun. Původně jim hrozila pokuta pětkrát větší

České dráhy musejí zaplatit 48 milionů korun a AWT Čechofracht přes tři miliony za kartelovou dohodu. Pokutu jim uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí už je platné. Původně státnímu dopravci hrozila sankce až 350 milionů korun, antimonopolní úřad ji ale na základě spolupráce s Českými drahami snížil. Uhrazené pokuty půjdou do státního rozpočtu.

Podle zjištění úřadu se České dráhy společně s Rail Cargo Austria AG a AWT Čechofracht dohodly na společném postupu v rámci soutěže na projekt v nákladní dopravě Italia Express. Domluvily se na cenové koordinaci či výměně citlivých informací, což vedlo k rozdělení trhu. Tuto kartelovou dohodu dopravci naplňovali v letech 2006 až 2010.

„Pokuta pro společnost České dráhy byla vzhledem k požadavku na její dostatečný odstrašující účinek určena na výsledných 48 milionů korun,“ uvedl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Podle něj zohlednili, že společnost podala takzvanou žádost o shovívavost a v jejím rámci splnila podmínky pro snížení pokuty.

Také firma AWT Čechofracht měla původně zaplatit 4,6 milionu korun, po využití procedury narovnání ale byla sankce o pětinu snížena.

Mluvčí ČD: Zavedli jsme opatření, aby se to neopakovalo

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský dříve uvedl, že dohoda byla uzavřena za bývalého vedení v roce 2006, kdy byla její součástí i nákladní železniční doprava. V současnosti nákladní dopravu zajišťuje dceřiná společnost ČD Cargo.

Vedení podniku se proto před dvěma lety, kdy bylo řízení zahájeno, rozhodlo s antimonopolním úřadem aktivně spolupracovat a využít takzvané procedury narovnání. Ta díky spolupráci obviněných umožňuje urychlit proces a často sníží hrozící pokuty.

Stejně postupovaly i další obviněné firmy. Rakouské Rail Cargo Austria AG byla pokuta úřadem prominuta úplně. „České dráhy rovněž přijaly sérii opatření, která zajistí eliminaci obdobného jednání v budoucnu,“ dodal Šťáhlavský.