Zpožděných letů stále přibývá. Od mimoevropských společností je však těžké získat odškodné

Za poslední rok se počet letů, které mají minimálně tříhodinové zpoždění, víc než zdvojnásobil. Ne všechny letecké společnosti ale vyplácejí cestujícím kompenzace. A platí to i v případě charterových letů, které vozí turisty z dovolené.

Video 90’ ČT24 - Rusko – americké vztahy a kauza Skripal
video

Byznys ČT24: Zpožděné lety a co s tím

Oznámení o letu zpožděném více než tři hodiny viděli loni cestující na letišti Václava Havla Praha téměř ve dvou tisících případů. Letos to je odhadem za prvních sedm měsíců přes tisíc čtyři sta. Provoz brzdí i špatné počasí, stávky a v neposlední řadě také technické problémy strojů.

U zpoždění nad tři hodiny má klient nárok na kompenzace. Ty mohou dosáhnout až šest set eur na osobu, a to včetně dětí. Na náhradu mají nárok pasažeři všech evropských aerolinek, ale i leteckých společností, které z Unie odlétají. 

Pokud se ale cestující vrací třeba z Egypta nebo Tuniska s leteckou společností z Afriky, je proces komplikovanější. To platí i pro lety s cestovní kanceláří. Zhruba polovina cestovek přitom aerolinku ve smlouvě neuvádí. 

„Klient se musí ptát, má na to nárok. A pokud se mu nelíbí letecká společnost, musí si vybrat jiný zájezd. Je to jako s hotelem,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. 

Co se týče dopravců mimo EU, tak jsou dopravci, kteří to respektují. Většinou jsou ze západního světa, Japonska a Austrálie, říká Lukáš Šénvajc z Click2Claimu. V případě aerolinek z Egypta nebo Tuniska je ale vymahatelnost jen kolem pěti procent.

Světová osobní přeprava za první půlrok vzrostla o sedm procent 

Globální letecká osobní přeprava v prvním pololetí vzrostla o sedm procent. Oznámilo to ve čtvrtek Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). V samotném červnu tempo růstu zrychlilo na téměř osm procent z květnových šesti procent.

Generální ředitel sdružení Alexandre de Juniac uvedl, že červnový vývoj je příznivým indikátorem pro klíčovou letní sezonu. Upozornil však, že vyhlídky v odvětví zastiňuje hrozba globální obchodní války. Poukázal rovněž na stoupající ceny pohonných hmot.

IATA podle svých internetových stránek sdružuje zhruba 290 leteckých společností, které se na celosvětové letecké přepravě podílejí přibližně 82 procenty. Mezi členy sdružení patří i České aerolinie.