Zánovní auta hýbají trhem ojetin v Česku. Jejich podíl stoupá a roste i průměrná cena

Události ČT: V Česku roste poptávka po zánovních autech a roste i jejich cena (zdroj: ČT24)

V Česku se zvýšil zájem o zánovní vozy – tedy auta, která nejsou starší než dva roky. Souvisí to i s trendem posledních let – operativním leasingem. A zároveň se zvyšuje i průměrná cena ojetých aut, pohybuje se kolem 220 tisíc korun. To je o patnáct procent více než loni.

Na českém trhu je v nabídce více zánovních aut zejména díky stoupající oblibě operativního leasingu. Zájem o něj vzrostl za posledních osm let trojnásobně. „Více než polovina firem využívá při financování auta operativní leasing v rámci nákupu vozidel,“ uvedl generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jaroslav Krutilek a dodal, že u nefiremních zákazníků sází na „operák“ téměř třetina zákazníků.

„Segment je pro zákazníka zajímavý, nachází se, na pomezí sektoru nových aut a ojetin, někde uprostřed,“ nastínil provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Třeba Jiří Štichauer si před půl rokem koupil auto, které mělo najeto necelých třicet tisíc kilometrů. Zánovní vůz si kupoval už podruhé. Nový nechtěl – i kvůli ceně. „Cena je velice rozumná, je tak o třicet procent nižší než u nového auta, velmi málo najeto, dobře servisované, je to spolehlivé auto,“ uvedl majitel vozu Jiří Štichauer.

„Jsou to zákazníci, kteří potřebují rychle funkční vozidlo, na které se lze spolehnout, jsou to zákazníci, kteří potřebují druhé auto do rodiny, ale jsou to i podnikatelé, kteří si z nějakého důvodu chtějí pořídit ojeté auto, a ne auto nové,“ nastínil ředitel leasingové společnosti LeasePlan Martin Brix.

  • Cena (leden–červen 2018)
    do 200 tisíc Kč: 55 %
    nad 200 tisíc Kč: 45 %
    průměrná cena: 220 640 Kč (meziroční změna + 15 %) 
  • Podíl nabízených vozidel podle stáří (leden–červen 2018)
    do 100 tisíc km: 37 % (meziroční změna + 15 %)
    100–200 tis. km: 43 % (meziroční změna - 7 %)
    nad 200 tis. km: 20 % (meziroční změna - 8 %)  
  • Zdroj: Cebia

Klimatizace už je u ojetin skoro samozřejmost

Nejčastěji si lidé v Česku kupují ojetá auta, která mají šedou nebo stříbrnou barvu – takových je téměř pětina. Oblíbená je taky bílá a černá. Samozřejmostí už se u vozů stala klimatizace. Z výbavy Češi čím dál častěji preferují třeba i litá kola a ve víc než půlce koupených ojetých aut je i tempomat.

„Letos je zajímavé, že se začala prodávat více vozidla s benzinovým pohonem než s naftovým, což v minulých letech bylo vždycky obráceně,“ postřehla Petra Štumpfová, vedoucí oddělení rozvoje obchodu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu ojetých vozidel.

Dlouhodobě kupující v Česku nejvíc pořizují ojeté vozy do dvou set tisíc korun. Meziročně se ale jejich podíl snížil. Přibývá naopak těch, kteří si kupují dražší auta. A zvýšil se i podíl vozů, které mají najeto méně než 100 tisíc kilometrů – a to na 37 procent.

V pětině případů pak lidi kupují auta, která mají na tachometru víc než 200 tisíc. A zvyšuje se i poptávka po veteránech – tedy vozidlech starších 30 let. V Česku je jich teď oficiálně evidovaných přes osm a půl tisíce.