Konec éry nespoutaného růstu? Po Facebooku padaly i akcie Twitteru

Akcie sociální sítě Twitter ztratily v pátek 20,54 procenta. Oslabily přitom ještě před začátkem obchodování o dvacet procent poté, co firma přišla o milion měsíčních uživatelů. Podle svého pátečního sdělení přitom ve druhém čtvrtletí vykázala rekordní zisk 100 milionů dolarů (2,2 miliardy korun) a v plusu je již třetí kvartál za sebou. Ve čtvrtek zažil podobný prudký propad akcií Facebook. Ten v pátek ztratil už jen 0,78 procenta.

Ve srovnání s předchozími třemi měsíci se měsíční počet aktivních uživatelů Twitteru snížil v období od března do června na 335 milionů. Analytici předpokládali, že se počet uživatelů naopak mírně navýší. Firma navíc uvedla, že ve třetím čtvrtletí by se počet uživatelů mohl snížit až na 330 milionů.

Příčinou poklesu v počtech uživatelů jsou mimo jiné i nová evropská pravidla pro bezpečnost údajů. Twitter je ale již delší dobu stejně jako jeho větší konkurent Facebook pod tlakem kontrolních orgánů mnoha zemí. Ty je chtějí přimět, aby postupovaly přísněji proti falešným profilům, kterými se šíří spamy, politická propaganda a nenávistné projevy.

„Zlatá éra nespoutaného růstu sociálních sítí se stává minulostí. Twitter, podobně jako Facebook, je vlastně obětí svého vlastního úspěchu,“ podotkl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Hodnota Facebooku se smrskla o 120 miliard dolarů

Facebook ve středu zveřejnil hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí, které z hlediska tržeb i počtu uživatelů zaostaly za očekáváním. Ve čtvrtek akcie Facebooku zažily nejhorší den od vstupu na burzu v roce 2012. Jejich cena se kvůli obavám o budoucí zisky podniku propadla asi o 19 procent. Tržní hodnota firmy se tak snížila zhruba o 120 miliard dolarů (2,6 bilionu korun).

Facebook se tak stal prvním podnikem v historii amerického akciového trhu, jehož tržní hodnota se během jediného dne propadla o více než 100 miliard dolarů.

„Z Twitteru či Facebooku zkrátka po čtrnácti, respektive dvanácti letech života přestávají být děti a musí dozrávat, míří vstříc dospělosti. Zrají. Se vším, co k tomu patří. Pro mladé už i proto nejsou tak sexy a zároveň se musí smířit s nižším, ‚vyzrálejším‘, ale tím pádem také udržitelnějším růstem tržeb a ziskovosti,“ poznamenal Kovanda