Evropa se clem brání levným elektrokolům z Číny. Ovládly už třetinu trhu

Evropská unie zavedla další cla, tentokrát cílí na dovoz čínských elektrokol. Nejmenší přirážka bude 22 procent, největší skoro 84. Evropští výrobci si stěžovali, že čínské výrobky jsou výrazně levnější kvůli podpoře Pekingu.

Video Události
video

Události ČT: EU uvalila cla na čínská elektrokola

Čína je největším dovozcem elektrokol do Evropské unie. Jen loni jich dodala téměř 800 tisíc, což byl nárůst o více než osmdesát procent. V Evropě se přitom ročně prodají zhruba dva miliony dobíjecích kol.

Podle Evropského svazu výrobců jízdních kol tak čínští výrobci ovládli značný podíl trhu. Jejich ceny jsou v některých případech o polovinu nižší než u evropských konkurentů.

Teď na tento typ kol dopadnou cla, která jsou dalším z řady opatření proti levnému čínskému dovozu do EU. V minulosti se dotkla například solárních panelů či ocele. Peking na ně vždy reagoval s velkou nevolí.

Český prodejce očekává potíže

Nové celní opatření se dotkne například společnosti Ekolo.cz. Firma nejdřív elektrokola jenom prodávala, později zřídila i půjčovnu a opravnu. Od roku 2010 má i vlastní značku. Jednotlivé modely si sice navrhnou sami, ale vyrábět je nechávají v Číně, a to teď bude problém.

Výrobu budou muset přesunout jinam, což jim minimálně dočasně sníží prodeje. Navíc se bojí zhoršení kvality výrobků. „Zatímco v Číně jsou na to společnosti specializované, tady bude znalost teprve vznikat. Budou se muset najít specializovaní dělníci, kteří budou schopni kola složit,“ uvedl jednatel společnosti Jakub Ditrich.

„V nižším cenovém segmentu čínské produkce, která zatím do Česka docházela ve formě kompletních jízdních kol, dojde určitě ke zdražení,“ podotkl tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol Martin Huleja.

Dovozci jednotlivých komponentů by však antidumpingová opatření neměli pocítit.

Prodej elektrokol je oproti standardním bicyklům stále v menšině. Jízdních kol, která potřebují výhradně lidský pohon, se prodá okolo 18 milionů. Během pěti let by se ale podíl elektrokol na celkových prodejích mohl vyšplhat až na 25 procent.