Prazdroj loni prodal rekordní 1,1 miliardy litrů piva, polepšila si i likérka Stock

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině rekordních více než 1,1 miliardy litrů piva, meziročně téměř o tři procenta více. Odbyt v zahraničí přesáhl čtyři miliony hektolitrů a meziročně se zvýšil o osm procent. Dařilo se i největší české likérce Stock Plzeň-Božkov, ta loni v Česku prodala meziročně o osm procent více lihovin, téměř 25 milionů litrů.

Plzeňský Prazdroj
Zdroj: ISIFA Autor: Libor Fojtik

„Dařilo se jak samotnému vývozu, který se zvýšil o šest procent na více než 1,5 milionu hektolitrů, tak licenční výrobě. Ta vzrostla téměř o třináct procent na 2,6 milionu hektolitrů,“ uvedla mluvčí největšího českého pivovaru Jitka Němečková. Prodeje v Česku už zveřejnila skupina koncem března. Činily sedm milionů hektolitrů piva, meziročně o necelé procento víc.

Rekord zaznamenal v loňském roce prémiový ležák Pilsner Urquell, jehož export přesáhl milion hektolitrů. O rok dříve to bylo 970 tisíc hektolitrů. V České republice i v zahraničí prodal loni pivovar 2,5 milionu hektolitrů plzeňského ležáku.

Nejvíce ho vyvezl na slovenský, německý a jihokorejský trh. Prazdroj bude dále posilovat prodeje Pilsneru Urquell, kromě tradičních teritorií se zaměřuje na asijské trhy s velkým potenciálem. Od dubna zahájil pravidelný export do Číny, kde nabídne plzeňský ležák hlavně v metropolitních oblastech.

Před rokem Prazdroj převzala japonská skupina Asahi, výrobce piva, lihovin, nealkoholických nápojů a potravin, která působí ve více než sto zemích.  „Pilsner Urquell má v Japonsku, stejně jako i jinde v Asii a po světě, pozici superprémiového produktu a tu budeme dále podporovat. Naším cílem není preferovat objem, ale nabídnout pivo ve skvělé kvalitě. Pečlivě proto spolu s Asahi volíme restaurace, v nichž bude k dostání,“ uvedl generální ředitel Prazdroje Grant Liversage.

Zjednodušené schéma postupu při výrobě ležáku
Zdroj: Asahibeer, Prazdroj.cz, ČT24

Plzeňskému pivovaru se podle mluvčí díky Pilsneru daří úspěšně vyvážet do světa českou pivní kulturu. „Zájem o čepovaný plzeňský ležák ve světě trvale roste. Loni byl už téměř každý čtvrtý Pilsner Urquell v cizině načepován ze sudu nebo tanku,“ řekl Liversage.

Plzeňský Prazdroj zvýšil od dubna 2016 do konce loňského března zisk před zdaněním meziročně o třicet procent na 4,8 miliardy korun. Tržby v tomto fiskálním roce stouply meziročně o osm procent téměř na 16 miliard korun.

Daří se i největší české likérce

Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, loni prodala v Česku téměř 25 milionů litrů lihovin, což je meziročně o osm procent více. Celý trh podle veřejných tržních dat agentur ACNielsen a RetailZoom loni vzrostl o tři procenta na 66,4 milionu litrů. Stock si na trhu lihovin drží třetinový podíl. Prémiové lihoviny se prodávají poslední léta o něco lépe než levnější lokální produkty, řekl marketingový ředitel Stocku Tomáš Hejkal.

Z celého trhu lihovin tvoří stále největší podíl tuzemáky a rumy. Zatímco loni v Česku tuzemáky meziročně vzrostly o necelých šest procent, tuzemák Božkov, který je podle Hejkala základem celé kategorie, posílil o 8,2 procenta.

„Češi jsou prostě rumový národ. Jak se s ním všeobecně pracuje, například se dává do pečení, jsou na něj chuťové buňky nastavené. Pokud by se alkohol vypitý v celém Česku přepočítal na panáky, tak téměř každý čtvrtý panák je tuzemák různých značek,“ řekl ředitel.

„Lidé mají více peněz a chtějí si dopřát kvalitu, za niž jsou ochotni si připlatit. Také trochu experimentují s některými kategoriemi,“ uvedl.

U Stocku je poměr výrazně větší. Byl to také jeden z důvodů, proč likérka začala vyrábět vlastní pravý třtinový rum Božkov Republica Exclusive, jehož by chtěla letos prodat statisíce litrů. Právě u prémiových rumů se zvýšily prodeje v posledních dvou letech nejvíce, a to dvouciferně. Druhou nejsilnější kategorií likérky jsou hořké bylinné likéry a třetí vodky.

Z celkových tržeb skupiny SSG, které loni činily 274,6 milionu eur a meziročně vzrostly o tři procenta, tvořily výnosy Stocku asi 25 procent; meziročně stouply o osm procent.