Zákaz jízdy visí v Německu i nad diesely s nejnovější normou Euro 6, naznačil list Spiegel

Zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech by mohl postihnout i ty vozy, které splňují emisní normu Euro 6. Týkaly by se tedy rovněž automobilů starých jen několik let. Podle magazínu Spiegel s tím počítají vládní úředníci, i když navenek vyjadřuje kabinet přesvědčení, že se zákazu jízdy bude prakticky úplně možné vyhnout.

Cestu k zákazům jízdy především starších dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku, který rozhodl, že německá města mají kvůli ochraně ovzduší možnost učinit takovéto opatření. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich i Mnichov či Berlín.

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6, tedy taková která mohla začít jezdit po 1. září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.

Vynutí si žaloby postih normy Euro 6?

„Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí,“ říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe.

Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch. Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.

Diskuse o omezování či zákazu naftových motorů vypukla naplno po emisním skandálu německé automobilky Volkswagen, který vypukl v září 2015.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tehdy obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut a vedl k řadě žalob a k obřím pokutám.

 

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Normu Euro 4, která u osobních dieselových vozů počítá s maximálně 250 miligramy oxidů dusíku na kilometr jízdy, musejí nová auta splňovat od roku 2005.

Novější norma Euro 5 platí od září 2009 a počítá s nejvýše 180 miligramy oxidů dusíku na kilometr. Od 1. září 2014 pak musejí nové diesely splňovat normu Euro 6 a držet emise pod 80 miligramy oxidů dusíku na kilometr.