Tesco se zbavuje bývalého Máje. Obchodního domu My v centru Prahy

Obchodní řetězec Tesco prodává obchodní dům My na Národní třídě v Praze. Objekt vznikl v polovině 70. let a byl v minulosti známý pod názvem Máj. Podle znaleckého posudku společnosti NSG Morison činí hodnota nemovitosti, po odečtení všech závazků, zhruba 171 milionů korun.

Hodnota majetku dosahuje téměř 950 milionů korun, podle posudku jsou ale na budově celkové závazky ve výši 681 milionů korun. Odložený daňový závazek z přecenění nemovitosti pak činí 93 milionů korun.

Podle deníku E15 je kupujícím společnost Amádeus Real, která již loni od Tesca koupila obchodní dům v Plzni na Americké třídě.

Tesco již dříve uvedlo, že hledá nové využití pro své obchodní domy – jde o budovy, které jsou staré několik desítek let a nacházejí se v atraktivních lokalitách. Musí se kompletně modernizovat.

„Z toho důvodu hledáme pro ně alternativní využití, tak aby mohly lépe sloužit lidem ve svém okolí. Platí to i pro obchodní dům My na Národní. Na jeho provozu se nic nemění a Tesco nadále pokračuje v provozu celého obchodního domu, včetně hypermarketu v přízemí,“ řekl dnes ČTK mluvčí společnosti Václav Koukolíček.

Obchodní dům se stal kulturní památkou

Stavba obchodního domu dříve nazývaného Máj byla vybudována na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce. Otevřena veřejnosti byla v roce 1975. Tvarově a stylově budova čerpá z prvků neofunkcionalismu. Tesco vlastní budovu od roku 1996. Na podzim 2009 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a bylo změněno jméno obchodního domu na My. Obchodní dům má sedm nadzemních pater, pronajímatelná prodejní plocha je 12 tisíc m².

  • Budova Máje na rohu ulic Spálená a Národní vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědské televizní věže Karel Hubáček. Realizovaly ji dvě švédské firmy – SIAB a ABV Stockholm. Na fasádách Máje se uplatnil kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu.
  • Podle historika architektury Rostislava Šváchy stavba pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas i v zahraničních architektonických časopisech – takové publicity se dočkala jen málokterá česká stavba 20. století.
  • V březnu 2006 podal Švácha návrh na prohlášení Máje za kulturní památku. Důvodem byla mimo jiné i reakce na to, že vlastník budovy (od roku 1996 Tesco Stores ČR) plánoval nejprve její demolici, poté rozsáhlou přestavbu. Ministerstvo kultury prohlásilo Máj za kulturní památku v říjnu 2006; je podle něj významným dokladem architektury 70. let 20. století, a to také v evropském kontextu, když navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Definitivní verdikt o památce padl v lednu 2007.
  • Během své čtyřicetileté existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce nato stal Máj. V roce 1992 přešlo centrum pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 je pak majitelem společnost Tesco. Původně byl obchodní dům provozován pod touto značkou, v roce 2009 se ale přejmenoval na My. Ve stejné době také prošel rozsáhlou rekonstrukcí interiérů. V říjnu 2014 se v jeho těsném sousedství nad stanicí metra Národní otevřel multifunkční komplex Quadrio s obchody, kancelářemi i byty.

Tesco již loni prodalo svůj třetinový podíl v nákupním centru Nový Smíchov jeho majoritnímu vlastníkovi, francouzské realitní společnosti Klepierre. Pražské Obchodní centrum Letňany od něj koupila německá společnost Union Institutional Investment GmbH. Tesco rovněž prodalo v Liberci i nákupní centrum Forum. Realitní společnost Rockcastle za něj zaplatila 80 milionů eur (2,2 miliardy korun). Řetězec se zbavil i obchodních domů v Plzni a Brně.

Tesco se ve finančním roce 2016/2017 v Česku propadlo do ztráty 1,09 miliardy korun. Za horším výsledkem hospodaření je podle firmy změna ocenění majetku. Tržby českých prodejen stouply o dvě procenta na 44,5 miliardy korun. Neuhrazená ztráta řetězce z minulých let dosahuje 7,2 miliardy korun. Řetězec má v Česku zhruba 200 obchodů. Tesco je s počtem zaměstnanců 11 210 mezi největšími tuzemskými zaměstnavateli.