Loňský rok přál útratám. Nejvíc lidé utráceli na internetu a ve specializovaných obchodech

Tržby v českém maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 5,6 procenta, udržely si tak stejné tempo jako o rok dřív. V prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, ale zvolnil meziroční růst na 4,7 procenta po nadprůměrném listopadu. Tradičně nejvíc se dařilo internetovým prodejcům, víc lidé utráceli i za oblečení a obuv.

Video Události
video

Události: Nejvíc lidé utráceli na internetu ve specializovaných obchodech

Největším tahounem maloobchodu byl ale internetový a zásilkový prodej, který rostl o víc než 21 procent. Tržby se zvedaly také v prodejnách, které se specializují na konkrétní zboží, a to o 5,5 procenta. Pokud takové obchody navíc prodávaly výrobky pro kulturu a rekreaci, jejich tržby vzrostly loni o 8,2 procenta.

Právě to, že lidé mají chuť utrácet, táhne českou ekonomiku vzhůru a zůstat by to tak mělo i letos. Ekonomové očekávají, že by tržby mohly růst zhruba pětiprocentním tempem.

„Příznivý vývoj na trhu práce ve smyslu klesající nezaměstnanosti a zrychlujícího se tempa růstu mezd je pro spotřebitele samozřejmě příznivý,“ hodnotí ekonom Generali Investments Radomír Jáč.

České Vánoce byly štědré

To, že české domácnosti věří díky vyšším příjmům i nižší nezaměstnanosti v českou ekonomiku, se ukázalo zejména v období vánoc. „Maloobchodníci mohou být spokojeni. Tržby jim vzrostly takřka napříč všemi sortimenty. Lidé nakupovali především zbytné zboží, oblečení a elektroniku a neváhali ani objednávat více zboží přes internet,“ uvedla.

Lidé utráceli i přesto, že na to měli méně času než o rok dříve. „V prosinci lidé měli v meziročním srovnání o dva pracovní dny méně, což jinými slovy znamená, že domácnosti měly na nakupování v kamenných obchodech méně času. Na útratách domácností to ale není znát a loňské Vánoce tak byly opravdu štědré,“ uvedla ekonomka Komerční banky Monika Junicke s tím, že statistika za prosinec tak zklamala jenom zdánlivě. S ohledem na kalendářní vlivy totiž činila dynamika maloobchodních tržeb 7,1 procenta. 

Podle Junicke domácnosti díky vyšším příjmům plynoucím z růstu mezd i z vyšší zaměstnanosti věří v českou ekonomiku a nebály se to ukázat především v období Vánoc. „Maloobchodníci tak mohou být spokojeni. Tržby jim vzrostly takřka napříč všemi sortimenty. Lidé nakupovali především zbytné zboží, oblečení a elektroniku a neváhali ani objednávat více zboží přes internet,“ uvedla.

„Podle vývoje tržeb obchodníků se dá říct, že Češi zažili nejštědřejší Vánoce v historii,“ podotkl analytik ČSOB Petr Dufek. Prosinec podle něj potvrdil silnou ochotu nakupovat z předchozích měsíců, která je spojená s výbornou náladou spotřebitelů neobávajících se zhoršení jejich finanční situace v letošním roce ani nezaměstnanosti.

Méně optimistický je komentář analytika Raiffeisenbank Jakuba Červenky, podle kterého vánoční tržby nesplnily velká očekávání. „Mnozí spotřebitelé zřejmě nakupovali s předstihem, aby se tak vyhnuli tradiční nákupní horečce a kolapsu dodavatelských služeb. Obchodníci si tak nejlepší období předvánočních tržeb odbyli už v listopadu,“ podotkl.

Víc se utrácelo za nepotravinářské zboží

Za celý rok činil růst 5,6 procenta. Tržby očištěné o kalendářní vlivy se loni reálně meziročně zvýšily o 6,1 procenta, když loni bylo ve srovnání s rokem 2016 o dva pracovní dny méně.

Neočištěné tržby za prodej potravin loni stouply o dvě procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta. Útraty za pohonné hmoty vzrostly o pět procent. Nejvýrazněji, o víc než pětinu, loni stouply tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby.

Dařilo se také prodejnám do padesáti metrů čtverečních, které často fungují v malých obcích. I přes to, že za posledních dvacet let jich zaniklo téměř šest tisíc, což je téměř třetina původního počtu. Od března minulého roku se navíc také na tyto prodejny začala vztahovat povinnost elektronické evidence tržeb. V minulém roce tak podobných prodejen zanikly asi čtyři stovky, zavedení EET stojí podle odhadů za uzavřením deseti procent z nich.

Ekonomové očekávají, že v příštích měsících poklesne zájem českých zákazníků o nové vozy. „Ačkoliv automobilky dál chrlí jedno auto za druhým, nákupní šílenství v autosalonech pomalu končí. Automobilové odvětví přitom předznamenává další vývoj v maloobchodu,“ upozornil Jiří Cihlář z Next Finance.

„V roce 2018 čekáme v první polovině roku růst tržeb přesahující šest procent a ve druhé polovině výrazné zpomalení růstu,“ dodal.