Volkswagen přišel o primát. Aliance Renault-Nissan prodala loni nejvíc osobních aut

Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan loni vystřídala německý automobilový koncern Volkswagen na pozici největšího prodejce osobních a lehkých užitkových vozů na světě. Vyplývá to podle agentury Reuters z údajů o loňském prodeji.

Video Zprávy v 16
video

Koncern Volkswagen přišel o vedení v prodeji aut

Celkový prodej osobních a lehkých užitkových vozů aliance Renault-Nissan, která zahrnuje rovněž automobilku Mitsubishi, loni dosáhl zhruba 10,61 milionu, zatímco odbyt koncernu Volkswagen činil kolem 10,53 milionu, napsala agentura Reuters.

Nejlépe si loni v rámci aliance Renault-Nissan vedla japonská automobilka Nissan Motor s rekordním odbytem 5,82 milionu vozů. Francouzský Renault prodal 3,76 milionu vozů, zatímco odbyt Mitsubishi činil 1,03 milionu vozů.

Koncern Volkswagen zahrnuje kromě hlavní značky VW také řadu dalších značek, například Audi, Porsche či Seat. Jeho součástí je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto.

Japonská automobilka Toyota Motor Corp, které v roce 2016 patřilo druhé místo, oznámila loňský prodej  ve výši 10,2 milionu vozů. 

Agentura připomíná, že mnoho automobilek se snaží zvýšit své prodeje, aby dosáhly úspory z rozsahu a snížily náklady. Firmy k tomu nutí nezbytnost rostoucích investic do automobilových technologií příští generace, jako jsou například elektromobily, samořídící vozy a nové typy mobilních služeb. 

Šéf Renaultu-Nissanu Carlos Ghosn slíbil zvýšit do roku 2022 prodej až na 14 milionů vozů. To by mělo pomoci uspořit až 10 miliard eur.

Renault, Nissan a někteří další výrobci se proto snaží sdílet některé části vozů a konsolidovat produkční platformy, aby snížily náklady na vědu a výzkum, výrobní náklady a zvýšit ziskovost. Podobný přístup volí i Toyota v partnerství s automobilkami Mazda a Suzuki. 

Kritika kolem emisních testů

Volkswagen přitom nemusí řešit jenom konkurenci, často se totiž jeho jméno skloňuje v souvislosti s emisemi. V roce 2015 to bylo obvinění z instalování softwaru, který umožňuje při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Teď německý automobilový průmyslu čelí dalšímu skandálu.

Škodlivost automobilových emisí se totiž v minulostí pravděpodobně testovala na opicích i na lidech. Údajně za tím stála instituce Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT) založená právě německými automobilkami Volkswagen, BMW a Daimler. Německá vláda to už ostře odsoudila.

Automobilky se sice od testů distancovaly, přesto ale zahájily interní vyšetřování. Volkswagen už odvolal z funkce svého hlavního lobbistu Thomase Stega. „Pan Steg prohlásil, že přijímá plnou odpovědnost. To respektuji,“ uvedl v prohlášení generální ředitel koncernu Matthias Müller.

Automobilky ale mají i další problémy. Evropské úřady také vyšetřují údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.